שמרית דרור -

הוראה מתקנת, אימון אישי וטיפול נוירופידבק - ילדים, נוער וסטודנטים

גבעתיים

גבעתיים -

קבוצות הלמידה שלי פועלות עם מורה נוספת להוראה מתקנת, כך שהן משלבות יחס אישי אך גם את יתרון הקבוצה.

העבודה המשותפת תמיד, כמו בכל עבודה שלי, כוללת גם היבטים רגשיים של העצמה, העלאת הביטחון העצמי וגישה רגשית משולבת פדגוגית. עבודה זו היא מפתח להצלחה לילדים ונערים רבים.
ישנם תחומים בהם עבודה זו מגלה יתרונות רבים – בעיקר בתחומי הקריאה, כתיבה מיטבית, רכישת אוצר מילים באנגלית ודקדוק.

ישנן אסטרטגיות למידה מסוימות שקל יותר ליישם אותן בקבוצה, אשר מאפשרת לילדים להפוך לרגע להיות למורים עבור חבריהם.

בהוראה מתקנת קבוצתית, התיקון, העזרה ההדדית, חלוקת העבודה לעיתים על משימה אחת ושילובה כמו בפאזל, כל זה יחד עם אסטרטגיות הלמידה איתן אני עובדת, יוצרים הצלחות מרשימות.
ממש רואים ילדים ונערים יוצאים מכאן עם ציונים גבוהים יותר, שזה החלק השולי, החלק החשוב יותר, הוא ילדים ונערים שרואים את עצמם ותופסים את עצמם וחווים את עצמם כחכמים ממש, ובצדק!

מוזמנים לפנות אלי במייל או טלפונית ולשמוע על קבוצות למידה קיימות.

כבר 20 שנים שאני רואה ניסים מתרחשים. ככה לפחות מגדירים זאת ההורים של הילדים והנערים. בפועל, אני יודעת שההצלחות של התלמידים שלי נובעות מכמה גורמים עיקריים.

ראשית, הייתי שם, סבלתי ביסודי, קצת פחות בתיכון, וגם זה רק כי בתיכון פשוט ברחתי מהשיעורים, ואני תמיד משווה את העבודה שלי לסדר של חדר. אסטרטגיות למידה בעצם עוזרות לנו לעשות סדר בבלגן שמתרחש במוח של הילד.
והיות ואני כ"כ מכירה את הבלגן מקרוב, הוא היה קיים אצלי במוח כ"כ הרבה שנים (מוזמנים לקרא על כך בעמוד הסיפור האישי תחת לשונית אודות), קל  לי יותר להבין איך "לסדר אותו" בראשם את הילדים.
אך זה לא מספיק … יש גם את הגורם הרגשי.
אני באמת ובתמים מאמינה כי בסופו של דבר למידה היא פעולה פיזית, מערכת של נוירונים ותאי עצב במוח שעלינו ללמוד לתפעל.

למידה מושפעת רבות ממוטיבציה.

המרכיבים למוטיבציה הם רבים מאוד, והבנה רבה במרכיביה ובכלל בתורת המוטיבציה והכלים הנפשיים המניעים אותנו לפעולה, הם מהגורמים (להערכתי בלבד) להצלחה של התלמידים שלי.

לרוב קורה כי תלמידים מגיעים מיואשים, חסרי אמונה ובעיקר כי ההורים שכנעו אותם להגיע. לא באמת מעניין אותם להצליח.
האמירה "מה תעשה בתיכון?" או "מה יהיה בלי לימודים?" – מלבד העובדה שהיא לא נכונה בעיני, כי הצלחה בחיים היא הרבה מעבר להצלחה פדגוגית, היא גם לא באמת עוזרת, הילד בן 8 – הוא לא רואה קדימה כרגע מעבר למסיבת יום הולדת הבאה שהיא כל עולמו ולא קיים עוד דבר בעולם, אי פעם, אף פעם, מלבדה. והפחדות זו לא הדרך.

אם נוסיף להרחיב בעניין הנושא הרגשי, שקצרה היריעה כמובן מלהכיל את כולו, אומר כי לצד מגוון צרכים רגשיים שיש לתת להם מענה, אם נפשו של הילד חשובה לנו וכך גם הצלחתו, לצד עזרה טכנית פדגוגית, הקשבה, שליחה לאנשי מקצוע, שיתוף פעולה, אמונה ביכולת שלהם, יש גם את המרכיב הפשוט כ"כ הבא, שבעיני הוא החשוב ביותר: הבנה.
להראות שאנו מבינים אותם.
וכשאמא אומרת לי "אני לא מבינה כמה אפשר לומר לו להכין שיעורי בית והוא לא עושה" אני דווקא מאוד מבינה, זה סיוט אם אין לך כלים נכונים ללמידה. וילד שאומר לי "אני מרגיש שבחיים לא אדע", אני מאמינה לו ומבינה אותו, לא כסיסמא, אני יודעת שכרגע הוא חש מערבולת פיזית במוח שלו (פיזית!) שמוציאה אותו משליטה.
לא ניתן לזייף הבנה אמיתית. בטח לא עם ילדים.
וזהו מרכיב הכרחי במערכת היחסים של מורה – תלמיד.ה

בנוסף, ישנו מרכיב הגיוון.

גיוון בדרכי הלמידה, כל עוד הם נמצאים כמותאמים ונכונים לילד, הוא קריטי להצלחה.
אין כאן רק עניין של גיוון לשם הנאה. אלא גיוון לשם האתגר למוח, אתגר שהמוח צריך כדי להצליח.

ישנם מחקרים שמראים כי ילדים ונוער מתמסרים בקלות רבה יותר ללמידה כאשר הם נמצאים בשלב ביניים בין "זה קל ממש" לבין "אני לא מבין כלום".
הזיהוי הנכון של השלב בו קיים אתגר עבור הילד, אך בדיוק במידה הנכונה, הוא קריטי לא פחות.

והכי חשוב, אין לאן לרוץ. הכל בסדר, באמת שהכל בסדר!
הילד ידע לקרוא, הילד ידע אנגלית, הילד יסיים בגרות (עבור מי שעוד זה חשוב לו בימינו), וכדאי שנעביר לילד יחד את המסר, "הכל בסדר ממש", לא צריך לרוץ להשיג כלום. כאן, לאט לאט, אנו נגלה את היכולות שלך, נגלה מה המוח שלך צריך כדי לזכור ולהבין*, ונתקדם בבטחה, ויותר חשוב מהכל – בהנאה! (*הערה: ממליצה לקרא את המאמר שלי על ההבדל בין הבנה לזיכרון המצוי בבלוג באתר זה תחת לשונית אסטרטגיות למידה בתפריט ראשי).

השיעורים מתקיימים אצלי בבית בגבעתיים, לתלמידים הנמצאים בערים רחוקות ועדיין מעוניינים ללמוד על האסטרטגיות איתן אני עובדת – ממליצה על קורסים אונליין בנושא או הדרכה אישית להורים איתי.

כבר 20 שנים שאני רואה תלמידים שחייהם בבית הספר מלווים באתגרים רבים שיכלו היו להימנע אם היו מגיעים לאחר תהליך של הכנה לכיתה א'. 12 שנים של אתגרים שהיו יכולים להימנע אם רק היינו מסתכלים לאמת בעיניים ומבינים כי מערכת החינוך היא תובענית ועלינו להגיע אליה מוכנים.
יש כ"כ הרבה גורמים  המשפיעים על הצלחתו הלימודית של הילד: הסתגלות התנהגותית, התמצאות במרחב, ניהול מחודש של זמן וארגון, בעיות בריאותיות שאנו לא מודעים אליהם, וויסות חושי, מוטוריקה עדינה וגסה. זמני הגן כבר עברו, הילד נדרש לגלות אחריות באמצעות מגוון רחב של ניהוליים תפקודיים, חברתיים, רגשיים והתנהגותיים.

קורס הכנה לכיתה א' נערך בקבוצות של עד 5 תלמידים.
בקורס, אנו עובדים על נושאים רבים שיפורטו בתחתית עמוד זה.

בעיני, כמי שיצאה ממערכת החינוך ומכירה ביתרונותיה אך גם חסרונותיה הרבים, ראוי כי ילד יגיע לכיתה א' כאשר הוא כבר יודע לקרא.
באופן כללי, הלימודים במערכת החינוך הם במקרים רבים (לא תמיד אך במקרים רבים) לא סדורים, כלומר, לרגע נראה שהילד שולט ומבין את החומר ושניה לאחר מכן – ממש בין לילה, הרמה עולה בבת אחת ובקיצוניות והילד מוצא את עצמו מבוהל.

הגישה שלי עם כולם, לא רק בקורס הכנה לכיתה א' היא:

אנו שואפים למצוינות, אך בקלות!
מצד אחד לא חושבים בכלל על הרמה של הכיתה, תמיד חושבים איך להגיע רחוק יותר, כל עוד זה נעשה בהשקעה סבירה, וללא לחץ מיותר.

היה אצלי פעם תלמיד בכיתה ו' שעדיין לא ידע תרגום של מילים כמו DOG AND HOME –  האסטרטגיות איתן אני עובדת הביאו אותו למצב שהוא ענה על בגרות חמש יחידות באנגלית, כאשר הצעתי שכבר יגש לבגרות, שאלו ההורים, למה?
ואני שואלת – למה לא?
אם אפשר להתקדם ובכיף, ובהנאה, וללא מאמץ שמוסיף עומס נפשי ורגשי, למה לא?

מצד שני, אני כן דואגת לבדוק מה הרמה של הכיתה ולוודא כי התלמידים אצלי תמיד נמצאים כמה צעדים קדימה מהכיתה.

התחושה הזו שאתה יושב בכיתה, לא מבין כלום, מאבד ריכוז משום שלא מבין, מתחיל להפריע, נוצרות בעיות רגשיות, רגשי נחיתות, בעיות משמעת, כל זה ניתן יהיה למנוע עם ההבנה כי היות ולעיתים יש עליה מהירה וקיצונית ברמה הנדרשת, חשוב להיות אחראים ולהיות תמיד כמה צעדים קדימה, כל עוד, כאמור, זה נעשה בהנאה.

בהכנה לכיתה א' אנו לומדים לקרא ולכתוב, מבלי שבכלל מרגישים שלומדים. דרך משחקים, תחרויות, הגרלות, חידונים.
אנו נהנים יחד, אך גם לומדים מהם גבולות שלי ומה הם גבולות של האחר, מפתחים יכולת למידה חזותית ושמיעתית והתמצאות במרחב, לומדים על הרגלים נכונים.

שימו לב:
היות וכניסה של ילד לכיתה א' משנה את כל המתרחש בבית, ישנו מפגש עד שלושה מפגשים גם ההורים. הסתגלות נכונה מראש לשינויים שידרשו בהתנהלות המשפחתית יעזרו לכם ליהנות מהתהליך.

אימון נוירופידבק לשיפור תפקודי המוח

חוכמה מעל הממוצע, אינטלגנציה רגשית (באופן משמעותי!) מעל הממוצע, חוש צדק מפותח, אומץ נדיר, יוזמה ומחשבה מחוץ לקופסא ויצירתיות נדירה! זה כל הטוב שמביא עודף הדופמין למוחינו, עודף שהוא חלק מהבעיה של קשב וריכוז. אך ילדיכם יזכה ליהנות ממתנות אלו שקיבל, רק אם ידע להתגבר על האתגרים שההפרעה מביאה איתה.

אימון אישי לילדים עם הפרעות קשב וריכוז

19 שנים שאני עובדת עם ילדים ונוער ו – 19 שנים שאני רואה ניסים של ממש מתרחשים. 

19 שנים בהם אני רואה ילדים ונוער המגיעים עם קשיים חברתיים ופערים לימודיים עצומים  מלווים בחוסר אמונה מוחלט ביכולתם. אך עצוב מכך, אני רואה הורים לילדים בעלי הפרעות קשב וריכוז שהתחילו לאבד אמונה ביכולת ילדיהם.

לאחרונה אני גם מציעה תהליכי אימון וליווי אישי לילדים עם הפרעות קשב וריכוז – וכמורה ואשת חינוך שחיה בעולם המבוגרים – ומתוך ניסיון עשיר מאוד בעבודה עם ילדים ונוער אני מרשה לעצמי לומר בוודאות מוחלטת כי אין נכון יותר מהמשפט "אצל מבוגרים, יש לשנות את התודעה להצלחה, שגשוג ותחושת מסוגלות. אצל ילדים ונוער, יש רק ליצור אותה מלכתחילה ככזו".

יש את התיאוריה –  זו שמפרטת בדיוק רב את האתגרים איתם מתמודדים ילדים, נוער ומבוגרים בעלי הפרעות קשב וריכוז, ויש את העובדות – ההצלחות הכבירות שאנו חווים בחיים ברגע בו אנו מוכנים להודות באתגרים הרבים שמביאה עמה הפרעת קשב וריכוז ומגלים נכונות להתמודד איתם.

ילד ונער בעל הפרעת קשב וריכוז לא יצמח ולא ייהנה מהיתרונות הענקיים של ההפרעה, משום שלא הכיר באתגרים ולא סיגל לעצמו הרגלים וכלים לעקוף אותה ולהתמודד באמצעות פתרונות יום יומיים.

ככל שנתחיל מוקדם יותר בתהליך, כך תוצאות האימון יהיו מהירות יותר להשגה וקלות יותר להשגה.

במילים אחרות, בתהליכי אימון לילדים עם הפרעות קשב וריכוז –  ידרשו פחות כוחות רגשיים ליצירת השינוי,  וזאת משום שיהיו פחות התנגדויות נפשיות ופנימיות של הילד לשינוי.

דמיינו מפלצת קטנה

דמיינו מפלצת קטנה, שיושבת לכם בתוך המוח, הבטן, הכתפיים. בחרו כל מקום שתרצו.
היא יושבת שם, ומספרת לכם סיפורים – הנה כמה דוגמאות:

אף חבר לא רצה לבוא איתך בשבת לגלידה, אחותך התעצבנה עליך בצהריים, המורה כעסה עלי אתמול ….ועוד עשרות אם לא מאות קטעי זיכרונות קטנים חסרי כל משמעות עבורנו המבוגרים, הרי משמעות עבור הילדים.
ואז מגיע הילד, ורוצה שינוי. ומאמין בשינוי, הוא לוקח צעד ראשון. והמפלצת צועקת. והיא חושבת שהיא הכי חכמה, ויש לה סיבה, היא מלאת ניסיון חיים. המפלצת הפנימית מסבירה לילד שלכם בהיגיון משכנע מדוע הוא לא יכול, לא מסוגל, לא אהוב. וככל שעבר זמן רב יותר ללא שטיפלנו במפלצת זו, היא חזקה יותר ותיכנע פחות בקלות. אך זו רק מפלצת והאירועים שקרו הם רק פרשנות, והפרשנות יצרה מצב רגשי שיצר תגובה שיצרה שוב  אירוע שיצר שוב את אותה פרשנות לא מעצימה.

אז בת כמה היא?  מה גילה של המפלצת? היא בת חצי שנה? שנתיים? שלוש?

כל מפלצת ניתן לנצח עם הכלים  הנכונים. כל תודעה ניתן לשנות.
רק חשוב לזכור – ככל שנתחיל את התהליך כאשר המפלצת עוד תינוקת, כאשר עוד ניתן לחסל אותה בקלות, כך נוכל לצמוח גבוהה יותר, מהר יותר, בקלות יותר.

 ככל שנתחיל בתהליך אימון אישי לילדים עם הפרעות קשב וריכוז מוקדם יותר, כך קל יותר יהיה "להיאבק" בתודעה הקודמת שאומרת "אני לא טוב, אני לא יכול". יהיו פחות קירות לשבור.

 

אז מה אנו עושים יחד, הילד ואני – בתהליך של אימון אישי להתמודדות עם הפרעות קשב וריכוז? 

נלמד להכיר את החוזקות של הילד. 
יש המון מהן! – אני מבטיחה לכם.

בתהליכים האימוניים הילד יגלה בעצמו חוזקות אלו. 
הוא יופתע לגלות כמה טוב יש בו, וכמה טוב יש בחייו.

המפגשים יכללו משחקי CBT (כלים מעולם האימון התנהגותי קוגנטיבי), שיחות, משחקי קלפים, לעיתים יצירות, הכנת סרטוני וידאו, משחקי תפקידים. מהפגישות הראשונות אצלי הילד שלכם יצא כאשר הוא "עף על עצמו". וככה ילד צריך להלך בעולם – כשהוא "עף על עצמו". מרגיש הכי טוב שניתן, הכי מוצלח, הכי חכם.

לאחר מכן, אנו גם נדבר ונעלה אתגרים, אבל לא לפני שנוודא שיש קרקע פורייה של ביטחון ועוצמה, עמוד שדרה פנימי שיכול לקבל ולשמוע על האתגרים ולקבל אותם. לאחר מכן, נלמד וניישם שימוש בכלים רבים מאוד לפתרון אתגרים והתמודדויות יום יומיות. 

ניצור הרגלים מנצחים לחיים שיהוו לילד עזר לבניית עתידו.

בסיום שלבים אלו נעבור יחדיו כמה תהליכים נוספים:

מוח של ילד, נער או מבוגר עם הפרעות קשב וריכוז הוא מוח שונה. כמאובחנת עם הפרעות קשב וריכוז קיצוניות, אני יודעת לומר שזו אחת התובנות החשובות - המוח שלנו שונה - ודורש רגישות אחרת, תשומת לב שונה, ניהול אחר של התארגנות וסדר יחד עם תקשורת בינאישית ייחודית.
הדרכת הורים לילדים עם הפרעת קשב וריכוז היא קריטית להצלחת העצמת הילד המאובחן.
עליכם ללמוד להכיר את מגבלות הבעיה, את האתגרים, את ההתמודדויות, את הברכות הענקיות שהיא מביאה איתה - ולדעת כיצד לכוון ולחזק את ילדיכם.

הדרכת הורים לילדים עם הפרעת קשב וריכוז

הפרעת קשב וריכוז מביאה איתה ברכות גדולות מאוד. יצירתיות נדירה, רגישות גדולה לסביבה, חוש צדק מפותח, התמסרות גבוהה למשימה (לאחר שכבר נוצר מיקוד) ועוד יתרונות רבות מספור. אך לצד כל אלו עלינו לזכור כי הפרעות קשב וריכוז מביאות גם המון אתגרים שללא מענה הולם וטיפול דרך הדרכת הורים לילדים עם הפרעת קשב וריכוז – לא יהיה כל ביטוי ליתרונות ולצמיחה הגבוהה האפשרית. 
בעייתיות גדולה יש בעובדה שהורים ואנשי חינוך רבים רואים בבעיית קשב וריכוז רק בעיית ריכוז או היפראקטיביות. 

ילדים, נערים ומבוגרים עם add/adhd הם בעלי רגישות ופגיעות גבוהה מאוד, ומכאן גם בעלי נטייה לפרשנות שלילית ומוטעית של המציאות – פרשנות שיוצרת עם השנים תודעה של קורבן וחולשה. יש חוקרים הטוענים כי פגיעות ורגישות זו לסביבה נוצרת לעיתים בשל אינטואיציה מוגברת של הילד, קליטת חושים מוגברת. כלומר – הרגישות הגדולה שלנו גורמת לנו לקחת חלק מכאבי הסביבה יותר מידי "לתוכנו". זהו אתגר רגשי שראוי כי אתם כהורים – עמוד התווך בחיי ילדיכם – תהיו מודעים אליו. 

בהדרכת הורים לילדים עם הפרעת קשב וריכוז תלמדו מה מנהל את ילדיכם, כיצד המוח שלו עובד ואיך לעזור לו להתנהל ולצמוח. 

חוסר המיקוד והריכוז יוצר גם בעיית סדר וארגון במגוון היבטי החיים. חוסר הארגון יוצר לעיתים עיכובים בזמן, איחורים, שיוצרים לחץ יום יומי, לחץ שיוצר מעמסה רגשית, מעמסה רגשית שמוסיפה לפגיעות ולרגישות של הילד – רגישות ופגיעות שמלכתחילה קיימת בו רק מעצם הבעיה – עוד לפני בעיות הארגון ש "מוסיפות שמן למדורה".

פגיעות רבה זו כאמור יוצרת פרשנויות רבות מוטעות מכאן לעיתים גם בעיות בסמכות מול ההורים ומורים בבית הספר ("כולם נגדי") או בעיות חברתיות בשל דימוי עצמי נמוך שלרוב אינו מוצדק מפני שלרוב ילדי קשב הינם חכמים מהממוצע באופן משמעותי ועל מחקרים נתפסים על ידי החברה כאהובים ומוערכים. 

כהורים – יש לכם תפקיד חשוב בעיצוב עתיד ילדיכם.
הדרכת הורים מסודרת בהתמודדות עם ADD/ADHD תעזור לכם לעזור לילדים שלכם

"איך בונים ספינה?"

"אוספים אנשים ונוטעים בהם את האהבה והכמיהה לים הגדול, הרחב והאינסופי.

ולא - מקבצים אנשים ואומרים להם להכין תוכניות, לאסוף חומרים ולבנות ספינה"

זוהי בעיני עבודתו החשובה ביותר של כל איש חינוך, לנטוע בילד את האהבה לחיים, את הרצון לשגשג, לפרוח, להגשים וליצור.

"The bigger the why the easier the how" –

T. Harv Eker

הקורס המלא לאסטרטגיות למידה עלה לאתר

צפייה ללא עלות – מיני קורס המסביר מה המרכיבים לשיפור ההבנה, הזיכרון והשליפה של כל ידע שנלמד.