שאלות שאתם בטח שואלים את עצמכם

והתשובות שלי 🙂 🙂

הוראה מתקנת היא הוראה הכוללת דרכי למידה המותאמים במיוחד לילדים שאובחנו עם לקויות למידה בתחום הקריאה, הכתיבה או חשבון. לקות למידה בהגדרתה היא לקות שהמקור שלה הוא בשיבוש קליטת המידע במוח ואינה משתנה לאורך החיים. הוראה מתקנת עוזרת למאובחנים כבעלי לקויות למידה לעקוף את הלקות ולהצליח ככל ילד אחר.

אסטרטגיות למידה הן דרכי למידה שעוזרות לכל אחד בין אם הוא בעל לקות למידה ובין אם לא. אסטרטגיות למידה בעצם עוזרות ליעל את הלמידה. כלומר – ללמוד יותר בפחות זמן ולהצליח יותר.

חלק מהכלים בהוראה מתקנת ניתנים גם לכאלו שאינם בעלי לקויות למידה. כמו כן, אסטרטגיות למידה עוזרות  גם לילדים שהם בעלי לקויות למידה.

בהגדרה הרשמית –  לא.
 הפרעת קשב וריכוז מקורה בבעיית העברה או חוסר של דופמין במוח הפוגע ביכולת ריכוז במצבים מסוימים ויוצר יתר ריכוז במצבים אחרים. לקות למידה בהגדרתה מקורה במערכת העצבים ואופן קליטת המידע במוח.  בפועל יש מחקרים הטוענים כי יש קשר בין הפרעת קשב וריכוז לבין לקות למידה וכי  ילדים בעלי לקות למידה לרוב  מאובחנים כבעלי הפרעת קשב וריכוז.

ראוי להזכיר כאן כי מדובר בתחום  אפור וכי אין  בימינו בדיקות דם המוכיחות  המצאות של דופמין במוח ברגע נתון. לכן,  אם לילד יש לקות למידה וקושי להתרכז אפשר בקלות לאבחן אותו כבעל הפרעת קשב וריכוז אך ייתכן כי הקושי של הילד להתרכז נובע  מהקושי בלימודים וכאשר קושי זה ייפתר כתוצאה מ הוראה מותאמת לבעלי לקויות למידה יתרכז בקלות בלימודים. אם כך, בדוגמה זאת,  אין בעיה ברמת הדופמין במוח ולכן אין בעיית  קשב וריכוז.

אסטרטגיות למידה הן שיטות למידה ושיטות מענה לשאלות וגישה למבחן כלומר יש שיטות העוזרות לנו ללמוד את החומר באופן יעיל יותר ולאחר מכן יש לנו שיטות שעוזרות לנו לוודא כי אנחנו מביעים את עצמנו נכון כלומר עונים באופן הטוב ביותר על מבחן, עבודות שיעור הבית בדרך הנכונה. יש ב 50 אסטרטגיות למידה המותאמות לגילאים הוא שווה למידה שונים.

בוודאי שזוהי קלישאה אם אנו רק מאמינים. האמת היא, שגם אם אנו ממש מתאמצים, מביאים לילד את טובי הפסיכולוגים, טובי המאמנים, טובי המורים פרטיים – זו רק קלישאה.

אך זו לא קלישאה כאשר אנו מבינים ומפנימים את התובנה החשובה ביותר שלדעתי כל איש חינוך והורה בעולמינו צריך לזכור כל כרגע: המוח שלנו הוא מכונה. וכל מכונה צריכה תפעול שונה. ברגע שמוצאים את הדרך הנכונה לעבוד עם הילד – קיימת הצלחה. אני מקבל הוכחה לעובדה זו כבר 19 שנים.
לעיתים – נדרש קצת זמן על מנת להבין מה הדרך הנכונה לעבוד עם הילד אך לרוב בזכות הניסיון הרב שלי  אני מיד “קולעת”.

“חנוך את הילד על פי דרכו” מדבר על הצד הרגשי, על החינוכי והערכי. אך על אותו עיקרון עלינו לזכור שגם הצלחה פדגוגית, מגיעה מתוך התאמה אישית לילד. בבתי ספר מתקדמים במשרד החינוך כבר נוהגים לעבוד בלמידה שנקראת “למידה דיפרנציאלית” – כלומר – למידה המותאמת לילד.

אך עלינו לזכור – ככל שלמאמן הרגשי של הילד שלכם כלים רבים יותר, תהיה ביכולתו אפשרות להתאים את הכלי/שיטת העבודה הנכונה עבורו. בין אם מדובר בהצלחה לימודית, בשיפור מיומנות תקשורת ויצירת קשרים חברתיים מיטיבים או העלאת הביטחון העצמי ואמונה ביכולות.

אני מורה ומחנכת לתלמידי יסודי וחטיבה, מוסמכת להוראה מתקנת לעברית, חשבון ואנגלית (היחידה ללימודי חוץ), מדריכת מורים לאנגלית ליצירת למידה אפקטיבית ומהירה דרך משחקים, מדריכת הורים לילדים בעלי הפרעות קשב וריכוז (מכללת תל-חי בשיתוף מכללת עידן ההורות), באמצע הדרך של התואר השני בחינוך (סמינר הקיבוצים), מוסמכת לטיפול דרך ארגז המים בהוראתה של יעל ליבנה, מוסמכת לאימון ילדים בעלי הפרעות קשב וריכוז (מכללת גומא לאימון וגישור).

בנוסף אני מדריכת סטודנטית ונערים לקראת בגרויות בכל הקשור לאסטרטגיות למידה.

זה הכול יכול להיות מאוד מבלבל!

אלברט איינשטיין כבר הקדים ואמר “אם נבדוק – אצל כל אחד נגלה איזושהי בעיה במוח”.
כ”כ הרבה סוגי אבחונים לכ”כ הרבה סוגי בעיות.
אפשר ללכת לאיבוד.
כשלכל אלו מוסיפים גם כ”כ הרבה גורמים עם כ”כ הרבה תלונות, לעיתים התחושה יוצרת רצון לשים את הידיים מעל ראש ולברוח. אני רואה הורים במצבים כאלו כל יום.

ועל כן, חשוב לי לומר כאן שני דברים:
1. התמקדו בתסמינים. אם לילד שלך יש ביטחון עצמי נמוך, או שהוא מפוזר יתר על המידה או לא מרוכז באופן חריג, צריך פתרון. כעת, לאבחן – זה חשוב וזה חלק מהפתרון, אך אם האבחון לא יציג בעיה מוגדרת זה אומר שניתן לילד להמשיך ללכת בעולם מפוזר ועם ביטחון עצמי נמוך? ברור שלא.
לכן, התמקדו באבחון מקצועי ויחד עם זאת תוך כדי פעולה זו חפשו את הפתרונות לתסמינים.

2. דברו איתי. אשמח לכוון ולייעץ. לעזור לכם להבדיל בין לקויות למידה, לקשב וריכוז או ל “סתם” תסמיני גיל ההתבגרות.

זכרו שתמיד, אבל תמיד, הפתרון הוא “למצוא לכל ילד את המפתח הנכון”.

שמרית דרור