שמרית דרור -

אסטרטגיות למידה ותהליכי אימון/ טיפול טבעיים להפרעות קשב וריכוז 

אסטרטגיות למידה, הוראה מתקנת, וטיפול נוירופידבק – ילדים, נוער וסטודנטים

תיבת חיפוש אתר אסטרטגיות למידה הפרעות קשב וריכוז ולקויות למידה
חיפוש

אסטרטגיות למידה בהבנת הנקרא וכישורי למידה בשפה

אסטרטגיות הבנת הנקרא, כישורי למידה בשפה - שמרית דרור

מורים והורים יקרים,

במאמר זה נבין את הבסיס לעבודה עם אסטרטגיות למידה בהבנת הנקרא.
ראשית אומר כי כאשר אנו מדברים על אסטרטגיות למידה – חשוב שנבדיל בין אסטרטגיות למידה בהבנת הנקרא או אסטרטגיות כלליות בכל מקצוע/תחום אחר.

כאשר אנו מדברים על אסטרטגיות למידה כלליות – אנו מבינים בעצם כיצד המוח עובד ומנהל את עצמו בזמן למידה  וכיצד לעזור למוח שלנו ללמוד נכון ואפקטיבי – כלומר ללמוד יותר – בפחות זמן ולזכור לטווח הרחוק.

הידע שם הוא מרתק, כי כמות ה “מניפולציות” שניתן לבצע על המוח כדי ללמוד יותר היא בלתי ניתנת לתיאור. לאחר מכן – לכל תחום ותחום יש את האסטרטגיות הנכונות לו. 

מאמר זה יספק סקירה קצרה מאוד, אך עדיין חשובה ומשמעותית בכל הקשור לעולם אסטרטגיות למידה בהבנת הנקרא.

רגע לפני שאסביר את הבסיס,
חשוב לי להדגיש את החשיבות של אסטרטגיות למידה בהבנת הנקרא:
—————-

מקצוע העברית הוא אבן יסוד עבור כל תלמיד ותלמידה. שליטה בקריאה, כתיבה, לשון, הבנה, הבעה ואסטרטגיות למידה בהבנת הנקרא משפיעה לא רק על הציונים בעברית, אלא על ההצלחה בכל תחומי הדעת. לכן חשוב להימנע מהיווצרות פערים – כל קושי קטן בשפה עלול להקשות גם במקצועות אחרים.
למשל, בשיעור מדעים התלמיד צריך לקרוא ולהבין טקסטים, לאתר מידע ולהבין מושגים. מי שמתקשה בשפה יתקשה גם במדעים, היסטוריה, גאוגרפיה, ואפילו במתמטיקה שבה יש לעיתים צורך בקריאה מדויקת של שאלות. לכן חשוב ללוות את הילד מקרוב ולזהות פערים בשלב מוקדם.

—————-

למידה של מקצוע השפה שונה לחלוטין מכל מקצוע אחר

אני בדעה כי אם נבין את התמונה הכוללת והחלוקה שלה נדע כיצד להכין תכנית עבודה נכונה.
נכון שאין תחליף לעבודה עם אסטרטגיות למידה אך השימוש בהן צריך להיות בתוך תכנית מסודרת ומאורגנת.
זו המטרה של המשך מאמר זה מנקודה זו, לאפשר לכם לראות את התמונה המלאה של מקצוע השפה, להכין בהתאם לכך תכנית עבודה מותאמת ואז, ביישום תכנית העבודה להיעזר באסטרטגיות למידה בהבנת הנקרא.

אז בואו נדבר רגע על ייחודיות שיש למקצוע השפה, אם אתם במקום שאתם פשוט רוצים לחזק את התלמידים/ילדים שלכם וגם אם אתם במקום בו אתם רוצים להשלים פערים שנוצרו – הבנת הייחודיות של המקצוע תעזור לכם לתכנן תכנית עבודה מעולה.

1. מקצוע השפה כולל בתוכו שלושה מקצועות שונים, זה לא קורה באף מקצוע אחר.
כאשר אנו רוצים לראות שליטה והבנה בשפה (ולמי שזה חשוב גם ציונים טובים) אנו בעצם צריכים לבסס ידע ומיומנות בשלושה מקצועות שונים:

א. כתיבה, ניסוח ברמה גבוהה, הבעה בכתב.
ב. לשון, כל נושאי הדקדוק ויש רבים מהם.
ג. הבנת הנקרא.

החשיבות של אסטרטגיות למידה בהבנת הנקרא

וזה לא מסתיים כאן, בתוך הבנת הנקרא יש כמה תתי נושאים מאוד מרכזיים עליהם נדבר בהמשך מאמר זה אך כרגע – אנו נתמקד בייחודיות והאמת גם באתגר של השלמת פערים ויצרת בסיס חזק במשצוע השפה.
אז אמרנו שסיבה ראשונה לייחודיות זו שזה בעצם לא מקצוע אחד אלא שלושה מקצועות שונים.
כבר נראה מה אנחנו עושים עם ידע זה.

2. הסיבה השנייה, העיקרית והחשובה יותר שמקצוע השפה הוא מאתגר יותר לחיזוק הקיים והשלמת פערים היא שהחלק של הבנת הנקרא הוא מיומנות, לא ידע.

אם אמרנו שמקצוע השפה מאתגר יותר ודורש יותר תשומת לב והשקעה כי הוא בעצם שלושה מקצועות שונים, אחד משלושת המקצועות, הוא הבנת הנקרא – ומקצוע הבנת הנקרא – הוא הטעמת מיומנות, לא הטעמת מיומנות, כבר נבין זאת הלכה למעשה אך כבר עכשיו אומר כי הטעמת מיומנות דורשת זמן רב יותר, חזרתיות  רבה יותר, והשקעה רבה יותר מאשר הטעמת ידע.

אז בואו נבין מה זה אומר הטעמת מיומנות לעומת הטעמת ידע. 
כאשר אני מלמדת את הילד שהתרגום למילה DOG הוא כלב, זהו ידע, אני רוצה שהוא יזכור את התרגום למילה גם עו ד20 שנים.
כאשר אני מלמדת את הילד ש 2 כפול 2 זה 4 – זו מיומנות, אני רוצה שהוא יזכור זאת עוד 40 שנים.

אבל,
כאשר אנחנו קוראים טקסט בהבנת הנקרא ורשום שם: “דנה הלכה הרחוב, שמעה רעש מוזר מהמים ולכן קפצה לשם מיד”.

והילד נשאל “למה לדעתך דנה קפצה למים?”

הילד צריך לעלות השערה,  למשל: כי היא חשבה שיש שם משהו חי והיה לה חשוב להציל אותו.
עוד שנתיים מעכשיו, או חמש שנים, או עשרים שנים, אותנו לא מעניין שהילד יזכור שהוא קרא פעם סיפור על דנה שקפצה למים, אלא מעניין אותי שתהיה לו אפשרות לעלות השערת השערות לגבי סיטואציות מסוימות בחיים או בלימודים (למשל העלאת השערות במחקר).

המיומנות הזאת היכולת להציע השערות מסוימות לסיטואציות שונות, זוהי מיומנות, לא ידע.
כמוה, יש עוד מיומנויות אחרות בשפה שעל מורים והורים לפתח אצל הילדים, למשל, היכולת להגיע למסקנות (שזה שונה מהשערת השערות), היכולת להגיע להבנת מסר גלוי, היכולת להגיע להבנת מסר סמוי ועוד.
הטעמת מיומנות דורשת זמן, לעומת הטעמת ידע שזה חלק מהיר יותר.
בקורס אסטרטגיות למידה בהבנת הנקרא אנו עוברים על אסטרטגיות למידה רמות המשכללות את כל מיומנויות הבנת הנקרא.

כעת בחלקו השני של המאמר אתם תמצאו מיפוי של התכנים שבעיני יש לעבוד עליהם בכל אחד משלושת המקצועות:

כתיבה,
לשון,
והבנת הנקרא.
את המיפוי תוכלו להוריד בקישור זה (ללא עלות כמובן).

גולשים יקרים 💜
אני מזמינה אתכם לקבל במתנה ממני וללא עלות 💜
את השיעורים הראשונים של הקורס "ללמוד איך ללמוד"

ברישום דרך טופס זה אני מאשר/ת להוסיף אותי לרשימת התפוצה לצורך קבלת מידע, הטבות והצעות מעת לעת במייל ובוואטסאפ. ההרשמה מהווה הסכמה לקבלת תכנים כאמור, ותמיד ניתן להסיר את עצמי מהרשימה.

תפריט נגישות

במתנה ממני 💜

קורס אסטרטגיות למידה בזכרון יעקב

 בואו להכיר את עולם אסטרטגיות הלמידה,
זהו עולם קסום! מזמינה אתכם לצפות בשיעורים החשובים ביותר מהקורס המלא –

*ללא עלות*