שמרית דרור -

אסטרטגיות למידה ותהליכי אימון/ טיפול טבעיים להפרעות קשב וריכוז 

אסטרטגיות למידה, הוראה מתקנת, וטיפול נוירופידבק – ילדים, נוער וסטודנטים

תיבת חיפוש אתר אסטרטגיות למידה הפרעות קשב וריכוז ולקויות למידה
חיפוש

יש בעבודה עם מבוגרים, נערים וילדים עם הפרעות קשב וריכוז, לקויות למידה ובעיות התנהגות, רגעים בהם לרגע כל העולם הכ"כ מאתגר מסביבנו לא קיים, והרגע שואב אותך אליו, רגע של קסם, רכות ונוכחות. עמוד זה הוא עמוד שיתוף של רגעים מרגשים! לא תקבלו כאן ידע אלא המון חיוכים. הגיל המצוין הוא אמיתי, כל השמות הם שמות בדויים. בסוף כל סיפור כתבתי את מוסר ההשכל מבחינתי לעבודה נכונה ויעילה עם הילדים.

— קוראים טקסט על מלון שנמצא בתוך מטוס – מתוך שיעור אסטרטגיות למידה בהבנת הנקרא.

בכל פעם בדרכי המקצועית שקראתי טקסט זה עם ילד הצעתי לראות המלון ביוטיוב, להלהיב אותם – לראות מלון בתוך מטוס.
 

שיעור זה התקיים עם עדן (שם בדוי) בשבועות הראשונים של מלחמת חרבות ברזל, גם בשיעור איתה הצעתי לה לראות את הסרטון. הילדה, בסוף כיתה ב’, צופה בו, לא מתרגשת, ושואלת מה זה” קוסטה ריקה”? (צוין בטקסט כי המלון הוא בקוסטה ריקה) –

אני עונה: “מדינה, כמו שיש לבנון, ישראל, ארצות הברית, יש גם מדינה ששמה קוסטה ריקה?”.

עדן מביטה בי בפנים חצי עצובות ומתוקות ממש ושואלת:

” אז הם לפחות, כן אוהבים אותנו – את ישראל?”  

מבחינתי זאת נורה אדומה שעם ילדה זו אני צריכה לתת קצת יותר משקל על הנושא הרגשי בשיעורים, ילדה שזו האסוציאציה הראשונה שעולה בראשה מאוד משופעת מהמצב ורגישה אליו. דיברנו על זה קצת, אמרתי לה שלדעתי הרבה יותר אוהבים את ישראל בעולם מה שמראים בחדשות וסיפרתי לה איזה עם וצבא חזק יש לנו. כאשר האזור הרגשי במוח עובד חזק, המוח שלנו לא יכול להפעיל את האזור הקוגנטיבי או האזור השפתי, כדי שהאזור הרגשי "ישחרר" - לא ישאב אנרגיה וישאיר את האנרגיה שיש לצריכה ע"י חלקים החשובים ללמידה חשוב לתת לרגש מקום. לאחר שיש ביטוי לרגש קל יותר לשחרר אותו. זו הסיבה שבשיעורים שלי אני מקדישה גם זמן לעבודה רגשית.

מומחית הוראה מתקנת ואסטרטגיות למידה לילדים עם הפרעת קשב וריכוז

—  שיעור אסטרטגיות למידה בהבנת הנקרא, הילד נדרש להכין לשיעור זה דף עבודה. בדף הייתה שאלה: “האם לדעתך הצמחים יצליחו לצמוח? נמק את תשובתך.”

התלמיד המדהים שלי – ילד קסם של ממש ענה שלדעתו הצמחים יצמחו  וכתב ליד:
“שמרית, לא נימקתי את התשובה שלי, חיפשתי ולא מצאתי נימוק, אבל אם אני מנמק למה לא נימקתי, זה נחשב שכן כתבתי נימוק?” 🙂

הסברתי לילד שיצירתיות בחיים וגם קצת התחכמות אלו מרכיבים חשובים בהצלחה, ממש כמו היכולת להתנסח בבהירות, הוספתי לו 2 נקודות על יצירתיות, החמאתי המון, חיזקתי את החוזקות, והבטחתי לו שאנו נעבוד נכון ובהתמדה וגם למצוא נימוק ולנסח אותו הוא ידע בקרוב. חיזוק החוזקות חשוב לא פחות ואף יותר מאשר שיח על החולשות.

——  מבחן בהבנת הנקרא לאחר מספר שיעורים באסטרטגיות בהבנת הנקרא —
המבחן מדבר על היכולת של חיות לשמוע קולות שאין לבני אדם יכולות לשמוע.
בטקסט מספרים על משרוקית איתה ניתן לשרוק כאשר הכלב נובח הרבה ומפריע לכל השכונה. המשרוקית מפריעה רק לכלב כי רק הוא יכול לשמוע אותה, אך היא מכאיבה לו באוזניים.

נשאלת השאלה בטקסט “מה דעתך על הרעיון של שימוש במשרוקית זאת? מה היתרון ומה החיסרון?”

הילד, שעבד קשה מאוד כדי להגיע לתוצאות טובות במבחן, ניגש אלי ואומר: “אני לא מוכן בכלל להביע את דעתי על שימוש במשהו שעושה כואב לילד”.

עניתי: “אז תרשום, שזה חיסרון גדול ואתה נגד, אחרת ירדו לך 10 נקודות, זו שאלה של 10 נקודות”.
הילד: “אני לא מוכן בכלל להגיב לדבר כזה”.

לא ענה, קיבל בכל מקרה את עשר הנקודות שלו 💜💜

שדרתי לילד כי החמלה שהוא מראה חשובה לא פחות מהתפתחות קוגניטיבית, אך מעבר לכך, היה כאן משהו חשוב הרבה יותר. הראיתי לו שאני רואה את הרגש שלו, את האהבה שלו לחיות, כאשר אנו מראים לילד שאנו רואים את הרגש שלו ולא מתעלמים היחסים טובים ומשמעותיים ויחסים טובים ומשמעותיים היא ההתחלה החשובה ביותר לתהליכי הצלחה.

ילד קסום על הספקטרום, אמרתי לו באחד השיעורים שהוא מאוד חכם, והתכוונתי לזה, ילד מאוד חכם. הוא ציין שאני בטח משקרת ואומרת זאת כי אני המורה שלו. הסברתי לו כי מעולם לא אשקר לו, אני לא משקרת. הוא ענה: “אבל כולם משקרים, כל העולם, חוץ מאבא שלי שאמיתי איתי כל העולם משקר.”
הבטחתי לו שאני לעולם לא אשקר.
לאורך השבועות הבאים הוא זכה באמון שלי.
עברו כמה שבועות והתקנתי בפלאפון האישי שלי אפליקציה לתזכורות שיש לה צלצול כמו של חתול, משהו מצמרר כזה כדי שלא אוכל להתעלם מהתזכורת. (אפרופו הפרעת קשב).

הפלאפון היה במטבח ואנו בחדר עבודה, 
הוא שאל מי נמצא במטבח ועניתי שיש לי חתולה חדשה בבית. 
באיזה שהוא שלב  הוא ביקש להביא לשתות ואמרתי לו שהוא יכול להרגיש חופשי ללכת למטבח – ואז הוא אמר: “אני מפחד מהחתול”.

הסברתי לו כי התלוצצתי.
התשובה שלו הפתיעה אותי, הוא חזר חודשיים אחורה לשיעור בו הבטחתי לו שלעולם לא אשקר לו – ואמר: “אבל הבטחת שלעולם לא תשקרי לי!”

אבל אז הוא חייך וצחק.
הבנתי מהצחוק שלו שני דברים:
הוא מבין את ההבדל בין התלוצצות לשקר (ולמרות זאת פתחתי על כך שיחה קצרה).
כמה חשוב לו להיות עם אמון בעולם.
תהיו המשענת של התלמידים שלכם, זה יוצר ניסים!

הוא ממש לקח איתו את ההבטחה שלעולם לא אשקר לו וזכר אותה.

הדרכת הורים לילדים עם הפרעת קשב וריכוז
פרפר עמוד אסטרטגיות למידה
פרפר עמוד אסטרטגיות למידה
פרפר עמוד אסטרטגיות למידה

הסמכות מקצועיות ולימודים

הערה: קורסי ה NLP נלמדו מתוך מטרה להבין יותר ולהעמיק במבנה המוח על מנת ליעל את אסטרטגיות הלמידה – אני לא מטפלת NLP ולא מציאה טיפולים כאלו.
בקליניקה מוצאים אימוני נוירופיבק, שיעורי הוראה מתקנת בקבוצות ויחידים, והדרכות מורים והורים בנושאי הוראה מתקנת אסטרטגיות למידה.

פרפר עמוד אסטרטגיות למידה

כמה מילים מתלמידים והוריהם

פרפר עמוד אסטרטגיות למידה

יצירת קשר

אימון נוירו פידבק וקבוצות למידה במקצועות עברית ואנגלית מתקיימים באזור גבעתיים, רמת גן, תל אביב  בנוסף קיימים קורסים דיגיטליים ללמידה עצמית של אסטרטגיות למידה במקצועות האלה.

אסטרטגיות להתמודדות עם הפרעות קשב כגון: טכניקות לאימון מוחי, ניהול זמן ומשימות, התארגנות במרחב וסדר, ניתנות במסגרות /קורסים דיגיטליים/ בלבד.

תפריט נגישות

במתנה ממני 💜

קורס אסטרטגיות למידה בזכרון יעקב

 בואו להכיר את עולם אסטרטגיות הלמידה,
זהו עולם קסום! מזמינה אתכם לצפות בשיעורים החשובים ביותר מהקורס המלא –

*ללא עלות*