שמרית דרור -

הוראה מתקנת, אימון אישי וטיפול נוירופידבק - ילדים, נוער וסטודנטים

גבעתיים

גבעתיים -

קורס אסטרטגיות למידה להורים, מורים וסטודנטים

קורס אסטרטגיות למידה - הורים, מורים וסטודנטים | שמרית דרור - יוצרים מציאות

קורס אסטרטגיות למידה

אם כבר יצא לכם לקרוא באתר שלי, בטח כבר קראתם והבנתם את החשוב ביותר – ואם לא, אז המשפט הבא חשוב במיוחד:

כל תהליך למידה בנוי משלב הטמעת הידע במוח – שלב בו אנו לומדים וממש מיצרים קשרים במוח. פיזי לחלוטין. פשוטו כמשמעו.
שלב בו המוח מעבד את המידע. פיזית – באופן המוחשי ביותר.

שלב בו אנו שולפים את המידע – כלומר מבקשים מהמוח שלנו לאתר את הידע ולהפוך אותו נגיש עבורנו לביטוי.
גם כאן מדובר בתהליך פיזי.

אם נדע כיצד להטמיע נכון את הידע, תהליכי העיבוד שלו יעשו בצורה טובה יותר, הידע יפוזר וישמר במוח כמו שאנו רוצים שהוא ישמר, ומכאן, תהליך השליפה יהיה יעיל.

פעם, ישב אצלי בקליניקה ילד עם לקויות למידה שחווה קשיים רבים ויחד עם זאת בעבודה איתי גם חווה התקדמות ענקית. באחד הפעמים שאלתי אותו מהו התרגום של מילה מסוימת באנגלית והתשובה הייתה: "אני יודע את התשובה, רק לא זוכר".

נשמע משפט פשוט ביותר – אך זה רגע של סיפוק עבורי כמורה. הסיבה היא כי בחלק מהזמן בשיעורים אני ממש מלמדת את התלמידים על מבנה המוח ומדוע אנו לומדים כמו שאנו לומדים.

מה שהתלמיד אמר בעצם זה: "הידע נמצא אצלי במוח, רק אין לי גישה אליו".
זה סימן כמובן שזהו הזמן לשפר את תהליך ההטמעה.
ככל שתהליך ההטמעה טוב יותר, יהיה לנו קל יותר להביע את הידע.

תהליך זה יחד עם כלים מעולם האימון להעצמה ויצירת תחושת ביטחון ומסוגלות, משחררים את המועקה של רגש הכישלון המלווה תלמידים רבים בעלי לקויות למידה והפרעות קשב וריכוז.

רישום לקורס אסטרטגיות למידה נעשה דרך קישור זה.

 

רגע של היכרות אישית וחשובה

בגיל 21 נרשמתי לתואר בכלכלה. מספר חודשים לאחר מכן, סוף סמסטר
ראשון –  סיימתי בנכשלים צורמים כמעט בכל הקורסים.
שבועיים לאחר מכן, בטוחה ששתי אפשרויות בלבד לפני: שלוש שנים של מאבק לסיים בקושי תואר, או וויתור סופי על תואר ראשון.
אך לעיתים ניסים מתרחשים.
זכיתי במאבחנת פסיכודידקטית שנלחמה עלי.
לרוב, מאבחנת מסיימת אבחון מלא, ומאשרת באוטומט הארכת זמן של 25 אחוז לכולם, אבחון כלאחר יד. כך עושים רבים כ"כ.

המאבחנת שלי, לעומת זאת, סיימה איתי אבחון מלא:
ישבה והסבירה לי באופן מפורט, סבלני ומרשים כיצד מוח של מישהו עם הפרעת קשב עובד, היא בקשה מהמכללה בה למדתי לתת לי 50 אחוז תוספת זמן (ולא שניה פחות) וחדר נפרד לחלוטין לכל בחינה במהלך התואר.

לדבריה, וזה ציטוט אחד לאחד – "אם היה ניתן, הייתי דורשת  להשתיק גם את ציוץ הציפורים בחוץ עבורה, ובבקשה במבחן היא יושבת מול הקיר, הבודק מאחוריה, לא מדבר, ולא מזיז כסאות ולא מפריע, אפס גירויים מול העיניים שלה ואפס גירויים שמיעתיים".
אני נשבעת שאני שומעת את קולה עוד בראשי מאז עברו כ"כ הרבה שנים. במכללה
לא הסכימו. הדבר דרש תשלום נפרד לבוחנת עבורי.
עברו 20 שנים ואני עדיין הפסיכולוגית  צועדת בצעדים שרואים דרך תנועות הגוף את הנחרצות שלה וגם קצת כעס.
היא לא השאירה להם ברירה והם נענו לדרישות שלה.

אגב, מי שלמד פעם תואר בכלכלה יודע לומר כמה שנה א' היא הקלה,
שנה ב' ידועה כמאתגרת במיוחד.

את סמסטר א' כמו שאמרתי סיימתי בנכשלים, לאחר שלמדתי כל מה
שניתן לדעת על אסטרטגיות למידה, על איך המוח עובד, סיימתי שנה ב' בהצטיינות.

משם הבנתי שהמוח שלנו זו ישות בתוכנו.

יש לו צרכים, יש לו רצונות, יש לו פקודות הפעלה שמפעילות אותו
למצוינות ויש לו פקודות הפעלה שיוצרות לו רכבת הרים כזו שהוא צורח ולא רוצה ללמוד
יותר !! ואז אנו לא מבינים למה נכשלנו.

לאחרונה תלמידה שהגיעה אלי לקורס אסטרטגיות למידה, שאלה:
"כשאת אומרת לי 'מי שעונה על המבחן זה המוח שלך, לא את, תלמדי מה הוא צריך' –
זה מה שאומר פיצול אישיות?"
אז לא, התשובה שזה מה שנקרא מודעות.
(פיצול אישיות מתרחש כאשר המוח יוצר שני מצבים ולא מבדיל בין מציאות לדמיון, ולא
כאשר אנו מבינים שהמוח הוא מכונה ולומדים איך להפעיל את המכונה בתוכנו).

כבר 20 שנים שאני מורה, חלקם באופן פרטי בלבד במרכז למידה משלי
שעבד במספר ערים במרכז הארץ וחלקם במקביל במשרד החינוך. ולכל הדרך אני רואה ניסים שמתרחשים.

מגיעים אלי לתהליך ליווי אישי תלמידים – ובתחילתו אני מבקשת
מהם להסביר לי איך הם לומדים, והתשובה שעולה היא "פשוט פותח את הספר
וקורא", או "פשוט לוקח תרגיל ועונה עליו".
וכשאני לוקחת מבחן לדוגמה ושואלת כיצד מתחילים לענות על מבחן, הם עונים:
"קורא שאלה ומיד עונה". (רמז: טעות!).

חשוב לזכור שקורס אסטרטגיות למידה שלי מיועד לנערים או להורים
לילדי יסודי שרוצים ללמוד כיצד ללמד את ילדיהם וכן לסטודנטים  שיכולים ללמוד
את הקורס לבד.

להלן חלק מהנושאים בקורס אסטרטגיות למידה:

1.  הסבר מפורט, ממש שיעור שלם, כיצד המוח עובד.

נשמע תיאורטי מאוד, ועדיין הילדים יוצאים מרותקים מחלק זה.

אני ממש מסבירה להם בשפה פשוטה פיזית על מבנה המוח, איך הוא
קולט ידע, איך הוא שומר ידע לטווח קצר, איך הוא שומר ידע לטווח ארוך.

2. שלבי מענה על שאלות

זה חלק מהותי שלוקח זמן רב. אנו ממש מורידים מבחני בגרות
בפיזיקה, מתמטיקה, היסטוריה ולומדים כיצד לגשת לשאלה.
אני, אגב, לא מבינה דבר וחצי דבר על פיזיקה, אבל כן מבינה שאלות בפיזיקה.
כאשר ילד יושב לידי לאחר שנה שלומד פיזיקה, ואני מראה לו שאני לא מבינה כלום
בפיזיקה, אך כן יודעת לנתח את שלבי השאלה, והוא לעומת זאת יודע אולי לענות תשובה
חלקית אבל לא יודע להסביר לי כלל מה שאלו – נופל כאן אסימון גדול אצל רובם על חלק
מאוד חשוב בלמידה שחסר אצלם.

 

3. תהליכי בקרה עצמית

מהם התהליכים שעלי לבצע:
1) במהלך מענה על שאלות.
2) בסיום מענה על שאלות.
לסיים מבחן שלם ולבדוק אותו כמו שאמרו לנו המורות כאשר היינו קטנים זה מיושן ולא
באמת עוזר. המוח עייף, מותש, ורק רוצה לברוח. ומי שיחליט מה המוח רוצה לעשות זה
הוא, לא אנחנו. לכן, חשוב לדעת כיצד לבצע נכון בקרה עצמית.

 

4. תהליכי ניהול זמן

שתי מתדולוגיות עיקריות יש לניהול זמן ועוד כמה תת-מתודולוגיות,
לכל אחת מהן.
נלמד במהלך הקורס ניהול זמן נכון וגם קצת על לקיחת אחריות – כי זה תמיד הולך ביחד.

להלן רשימת נושאים נוספת:

  • למידה המקושרת למציאות – החשיבות של נושא זה וכיצד ליישמו
    בפועל.
  • רגש בתהליך למידה והפעלה שלו על המוח ליצירת תהליכי למידה
    אפקטיביים.
  • שיטת המשברונים לתהליך למידה ובקרה אפקטיבי.
  • ערוצי למידה שונים, נלמד  מהם ערוצי הלמידה, מדוע
    חשוב ללמוד בכל אחד ואחד מערוצי הלמידה בנפרד ומדוע חשוב גם לשלב בין ערוצי
    הלמידה השונים. נלמד איך להפעיל ערוצי למידה אלו
    .
  • שיטת הרווחים.
  • שיטת השלבים.
  • מהי למידה ממוקדת ומפוזרת וכיצד להפעיל אותה – מדובר
    בתהליכי למידה חשובים ביותר שהם ההבדל בין ילד מצליח לכזה שלא
    .
  • שתי שיטות הנקראות "שיטות המעטפות" ללמידה
    אפקטיבית
    .

ועוד "טריקים" אסטרטגיות וכלים רבים מאוד שישנו לכם
את כל תהליך הלמידה לתמיד.

אצל הורים לילדי קטנים אני שומעת הרבה שהילד הרבה יותר נהנה
ללמוד.




זה מתחיל בכיתה א' וממשיך עד האוניברסיטה. המורים מעבירים חומר
והתלמידים נדרשים להבין, לזכור וליישם. אין זה כלל משנה אם מדובר בשיעור אזרחות,
אנגלית, או בשיעור מיקרו כלכלה. רבים משתתפים בשיעור ואז כאשר ניגשים להגיש עבודה
(או ללמוד למבחן), מגלים קושי מהותי ללמוד בצורה יעילה. מה עושים? מבינים שטרם
ניגשים ללמוד דבר חדש נוסף, עוצרים ללמוד את הבסיס החשוב מכל – אסטרטגיית למידה
בהתאמה אישית!

הקורס באסטרטגיות למידה
שמעצים יכולות וחוסך בזמן

מה תגידו אם נספר לכם שניתן להפוך למידה מייגעת ללמידה נעימה,
לזכור בקלות הרבה יותר חומר, להימנע ממתח לקראת הבחינה ובאופן כללי לייעל את זמן
הלמידה?
כפי הנראה הרוב הגדול יתייחס לכך בביטול, פשוט כי יש קושי לקחת תפיסות מוכרות
ולשנות אותן. עם זאת, האמת היא שאם רק לומדים כיצד ללמוד נכון, כל הטריטוריה של
הלמידה הופכת להיות הרבה יותר פשוטה.

יש להבין שבהיבט הלימודי כל אחד מחזיק בקושי מעט שונה, אך
בשורה התחתונה הפתרון די זהה. ישנה דרך ללמד אסטרטגיות למידה, ואף מדובר בדרך
נגישה ושאינה מצריכה יותר מדי זמן. הכירו קורס אסטרטגיות למידה שייפתח בפניכם עולם
חדש של יכולות ושיצמיח תחושת העצמה.

גם אתם מבקשים להטמיע אסטרטגיות למידה שיימנעו מכם לשבת שעות
מיותרות מול החומר הלימודי? גם אתם מבקשים לקחת את הקושי המרכזי בלמידה ופשוט
להעניק לו מענה ממוקד? גם אתם מבקשים להגיע לתוצאות יותר משמעותיות בשיעורים
ובקורסים השונים?

טוב לדעת שבהחלט קיים פתרון – קורס אסטרטגיות
למידה!
 מדובר בקורס שבו זוכים לראשונה
לקבל כלים לטובת למידה נכונה, כולל זיהוי של קושי אישי ואיתור מענה נקודתי. מכאן
שבאמצעות השקעה של מספר שעות זוכים לחסוך אינספור שעות למידה מיותרות. שעות שבהן
בעיקר בוהים בחומר ולא מפיקים את המרב.

 

קורס אסטרטגיות למידה –
דוגמה לניצול זמן נכון

תוהים כיצד קורס קצר מספר שעות יכול לסייע ללמוד תורה שלמה
שעוסקת באסטרטגיות למידה?
ובכן קורס אסטרטגיות למידה אומנם עוסק בנושאים מאוד חשובים, אך הם אינם מורכבים:
 
  לומדים לארגן ולזכור מידע,
 
  לומדים כיצד מתמודדים מול ריבוי משימות,
 
  לומדים כיצד ממזגים מידע ממגוון מקורות,
 
  לומדים כיצד מנצלים באופן נכון את הזמן
 
  וכמובן לומדים כיצד מאתרים את הקושי האישי ומעניקים לו מענה
ממוקד.

 

לעולם לא מאוחר לשנות
הרגלי למידה

 

לעיתים כדי לנוע קדימה יש לעצור ולשנות מספר הרגלים. הגיע הזמן
לחזור אחורה בזמן, להעניק לעצמכם את השיעור הראשון שכל מוסד לימודי צריך להתחיל
ממנו.

לפני שלומדים נתונים, שיטות, טכניקות וגישות, יש ללמוד אסטרטגיות למידה. אסטרטגיות שהן כלליות ובו זמנית פרטניות, אסטרטגיות שילוו
אתכם בכל קורס ולקראת כל למידה למבחן.

באמצעות אסטרטגיות למידה מעניקים לעצמכם מתנה, משיגים הרבה
ומעבר לעוד שיעור בתיכון, או הרצאה באוניברסיטה. מדובר בכלי שמוביל לתוצאות הרבה
יותר גבוהות, שמגלה מהי תחושת מסוגלות ושלוקח את כל נושא הלמידה למקום הרבה יותר
יעיל ונעים.

שיהיה בהצלחה!

 

קורסים דיגיטליים

קורסים דיגיטליים בתחומי אסטרטגיות למידה והפרעות קשב, לכולם מגיעים כלים כדי ללמוד

כמה מילים מתלמידים והוריהם

הבלוג האישי שלי ומאמרים חשובים

יצירת קשר

אימון נוירופידבק וכן תהליך הוראה מתקנת פרטני וקבוצתי במקצועות חשבון, עברית ואנגלית מתקיים בגבעתיים ורמת השרון בלבד, בנוסף קיימים קורסים דיגיטליים ללמידה עצמית של אסטרטגיות למידה במקצועות האלה.

אסטרטגיות לאימון מוחי, ניהול זמן ומשימות, התארגנות במרחב, או אסטרטגיות למידה כלליות, ניתנות במסגרות /קורסים דיגיטליים/ בלבד.

הקורס המלא לאסטרטגיות למידה עלה לאתר

צפייה ללא עלות – מיני קורס המסביר מה המרכיבים לשיפור ההבנה, הזיכרון והשליפה של כל ידע שנלמד.