קורס אסטרטגיות למידה להורים, מורים וסטודנטים

קורס אסטרטגיות למידה

כמה פרטים טכניים על הקורס:

דגש חשוב: רבים מהתלמידים המגיעים אלי מגיעים עם תחושת כישלון וחוסר מסוגלות. לכן, אני לא מפרידה בין יצירת תחושת העצמה, תחושת מסוגלות עצמית, שינוי תודעתי לגבי יכולת להצליח.
 אני רואה את התהליכים איתי תהליכים המשולבים תהליכים תודעתיים מעט והרוב כלים פדגוגיים (בכל הקשור לקורס).
אורך הקורס הוא בין 6-12 מפגשים של שעה. עלות על מפגש היא 350 ליחיד או 500 לקבוצה של 4 נערים או נערות, כאשר כל תלמיד נוסף העלות היא 50 ש”ח. 

הקורס נערך אצלי בבית בגבעתיים. במקרים מסוימים ניתן ליצור קורס מרוכז למספר רב של משתתפים ובעלות נוספת על זמן נסיעה אני מגיעה לאזור מגוריכם.

רגע של היכרות אישית וחשובה

בגיל 21 נרשמתי לתואר בכלכלה. מספר חודשים לאחר מכן סיימתי בנכשלים צורמים כמעט בכל המקצועות.
שבועיים לאחר מכן, בטוחה ששתי אפשרויות בלבד לפני: או שלוש שנים של מאבק לסיים בקושי תואר, או וויתור סופי על תואר ראשון.
אך לעיתים ניסים מתרחשים.
זכיתי במאבחנת פסיכודידקטית  שנלחמה עלי.

היא לא סיימה איתי אבחון ונתנה לי באוטומט הארכת זמן של 25 אחוז כמי שניתן באוטומט לכולם, אבחון כלאחר יד כמו שעושים רבים כ”כ.

  היא, לעומת זאת, סיימה איתי אבחון: ישבה והסבירה לי באופן מפורט, סבלני ומרשים כיצד מוח של מישהו עם הפרעת קשב עובד, היא בקשה מהמכללה בה למדתי לתת לי 50 אחוז תוספת זמן (ולא שניה פחות) וחדר נפרד  לחלוטין לכל בחינה במהלך התואר. 

 לדבריה, וזה ציטוט אחד לאחד – “אתם חייבים להשתיק גם את ציוץ הציפורים בחוץ עבורה, ובבקשה במבחן היא יושבת מול הקיר, הבודק מאחוריה, לא מדבר, ולא מזיז כסאות, ולא מפריע, אפס גירויים מול העיניים שלה ואפס גירויים שמיעתיים”. (ואני נשבעת שאני שומעת את קולה עוד בראשי מאז עברו כ”כ הרבה שנים).
במכללה לא הסכימו, עברו עשרים שנים ואני עדיין זוכרת אותה צועדת בצעדים שרואים דרך תנועות הגוף את הנחרצות וקצת כעס שלה.
היא לא השאירה להם ברירה והם נענו לדרישות שלה.

אגב, מי שלמד פעם תואר בכלכלה יודע לומר כמה שנה א’ היא הקלה, שנה ב’ ידועה כמאתגרת במיוחד.

את סמסטר א’ כמו שאמרתי סיימתי בנכשלים, לאחר שלמדתי כל מה שניתן לדעת על אסטרטגיות למידה, על איך המוח עובד, סיימתי שנה ב’ בהצטיינות.

משם הבנתי שהמוח שלנו זו  ישות בתוכנו.

יש לו צרכים, יש לו רצונות, יש לו פקודות הפעלה שמפעילות אותו למצוינות ויש לו פקודות הפעלה שיוצרות לו רכבת הרים כזו שהוא צורח ולא רוצה ללמוד יותר !! ואז אנו לא מבינים למה נכשלנו.

לאחרונה תלמידה שהגיעה אלי לקורס  אסטרטגיות למידה שאלה “כשאת אומרת לי ‘ מי שעונה על המבחן זה המוח שלך, לא את, תלמדי מה הוא צריך’ זה מה שאומר פיצול אישיות?”.
אז לא, התשובה שזה מה שנקרא מודעות. 
(פיצול אישיות מתרחש כאשר המוח יוצר שני מצבים ולא מבדיל בין מציאות לדמיון, ולא כאשר אנו מבינים שהמוח הוא מכונה ולומדים איך להפעיל את המכונה בתוכנו).

כבר 20 שנים שאני מורה, חלקם באופן פרטי בלבד במרכז למידה משלי שעבד במספר ערים במרכז הארץ וחלקם במקביל במשרד החינוך. ולכל הדרך אני רואה ניסים שמתרחשים.


מגיעים אלי לתהליך ליווי אישי תלמידים – ובתחילתו אני מבקשת מהם להסביר לי איך הם לומדים, והתשובה שעולה היא “פשוט פותח את הספר וקורא”. או “פשוט לוקח תרגיל ועונה עליו”.
וכשאני לוקחת מבחן לדוגמה ושואלת כיצד מתחילים לענות על מבחן, הם עונים: “קורא שאלה ומיד עונה .”(רמז: טעות!).

ברשימה הבאה תוכלו למצוא רשימה חלקית של העבודה שלי עם הנער/ה או הורים במהלך הקורס.
חשוב לזכור ש קורס אסטרטגיות למידה שלי מיועד לנערים או להורים לילדי יסודי שרוצים ללמוד כיצד ללמד את ילדיהם.

הקורס אומנם מובנה ומסודר אך גמיש. 

כלומר, יש חלקים שתמיד יכללו בקורס והנה חלק מהם:

1.  הסבר מפורט, ממש שיעור שלם, כיצד המוח עובד. 

נשמע תיאורטי מאוד, ועדיין הילדים יוצאים מרותקים מחלק זה.

אני ממש מסבירה להם בשפה פשוטה פיזית על מבנה המוח, איך הוא קולט ידע, איך הוא שומר ידע לטווח קצר, איך הוא שומר ידע לטווח ארוך.

2. שלבי מענה על שאלות

זה חלק מהותי שלוקח זמן רב. אנו ממש מורידים מבחני בגרות בפיזיקה, מתמטיקה, היסטוריה ולומדים כיצד לגשת לשאלה.
אני, אגב, לא מבינה דבר וחצי דבר על פיזיקה, אבל כן מבינה שאלות בפיזיקה.
כאשר ילד יושב לידי לאחר שנה שלומד פיזיקה, ואני מראה לו שאני לא מבינה כלום בפיזיקה, אך כן יודעת לנתח את שלבי השאלה, והוא לעומת זאת יודע אולי לענות תשובה חלקית אבל לא יודע להסביר לי כלל מה שאלו – נופל כאן אסימון גדול אצל רובם על חלק מאוד חשוב בלמידה שחסר אצלם.


3. תהליכי בקרה עצמית

מהם התהליכים שעלי לבצע:  1) במהלך מענה על שאלות 2) בסיום מענה על שאלות. 
לסיים מבחן שלם ולבדוק אותו כמו שאמרו לנו המורות כאשר היינו קטנים זה מיושן ולא באמת עוזר. המוח עייף, מותש, ורק רוצה לברוח. ומי ש יחליט מה המוח רוצה לעשות זה הוא, לא אנחנו. לכן, חשוב לדעת כיצד לבצע נכון בקרה עצמית.


4. תהליכי ניהול זמן 

שתי מתולוגיות עיקריות יש לניהול זמן ועוד כמה תת מתודולוגיות לכל אחת מהן. נלמד במהלך הקורס ניהול זמן נכון וגם קצת על לקיחת אחריות – כי זה תמיד הולך ביחד.

להלן רשימה **חלקית** של כמה נושאים נוספים שברוב הקורסים אני מלמדת אלא אם כן הילד ממש מתעקש שאין לו צורך בכך:


  • הבנת הנקרא – אסטרטגיות להבנת הנקרא – מתאים לכל גיל החל משלב בו הילד יודע לקרוא. (לא מלמדת ראשית קריאה בעברית).
  • אוצר מילים באנגלית משלב הבסיס עד לתיכון ואף אוניברסיטה – אסטרטגיות שונות לזיכרון מהיר, אפקטיבי ולזמן ארוך של אוצר מילים באנגלית.
  • אסטרטגיות לרכישת שלבי קריאה באנגלית החל משלב הכרת אותיות וקריאה בסיסית ועד לביסוס תהליך קריאה מהיר בתיכון.
  • שלבי מענה לבגרויות באנגלית (משפר משמעותית את הציונים).
  • אסטרטגיה לזיכרון מהיר של מקצועות רבי מלל בהם יש לזכור המון בעל פה.
  • טכניקות לכתיבה יעילה של טקסט טיעון ברמה גבוהה (לתלמידי תיכון לקראת בגרות).
  • אסטרטגיות לכתיבה מפורטת ומלאה בתשובות פתוחות במקצועות רבי המלל.
  • תהליכי בקרה עצמית.
  • אסטרטגיות לשיפור טעויות כתיב בעברית.
זו כאמור, רשימה חלקית. בעת קורס אני מנווטת לפי הצרכים והדרישות כאשר, כאמור, הרשימה העליונה נלמדת בכל הקורסים בכל מקרה.
בכל הקורסים אני מיישמים בפועל דוגמה או שניים על החומר הנלמד.


מוזמנים לפנות אלי טלפונית או דרך אתר זה להזמנת קורס אסטרטגיות למידה.


זה מתחיל בכיתה א’ וממשיך עד האוניברסיטה. המורים מעבירים חומר והתלמידים נדרשים להבין, לזכור וליישם. אין זה כלל משנה אם מדובר בשיעור אזרחות, אנגלית, או בשיעור מיקרו כלכלה. רבים משתתפים בשיעור ואז כאשר ניגשים להגיש עבודה (או ללמוד למבחן), מגלים קושי מהותי ללמוד בצורה יעילה. מה עושים? מבינים שטרם ניגשים ללמוד דבר חדש נוסף, עוצרים ללמוד את הבסיס החשוב מכל – אסטרטגיית למידה בהתאמה אישית!

הקורס באסטרטגיות למידה שמעצים יכולות וחוסך בזמן

מה תגידו אם נספר לכם שניתן להפוך למידה מייגעת ללמידה נעימה, לזכור בקלות הרבה יותר חומר, להימנע ממתח לקראת הבחינה ובאופן כללי לייעל את זמן הלמידה? כפי הנראה הרוב הגדול יתייחס לכך בביטול, פשוט כי יש קושי לקחת תפיסות מוכרות ולשנות אותן. עם זאת, האמת היא שאם רק לומדים כיצד ללמוד נכון, כל הטריטוריה של הלמידה הופכת להיות הרבה יותר פשוטה. יש להבין שבהיבט הלימודי כל אחד מחזיק בקושי מעט שונה, אך בשורה התחתונה הפתרון די זהה. ישנה דרך ללמד אסטרטגיות למידה, ואף מדובר בדרך נגישה ושאינה מצריכה יותר מדי זמן. הכירו קורס אסטרטגיות למידה שייפתח בפניכם עולם חדש של יכולות ושיצמיח תחושת העצמה.

כ 10  שעות של קורס דרכי למידה שחוסכות זמן  רב

גם אתם מבקשים להטמיע אסטרטגיות למידה שיימנעו מכם לשבת שעות מיותרות מול החומר הלימודי? גם אתם מבקשים לקחת את הקושי המרכזי בלמידה ופשוט להעניק לו מענה ממוקד? גם אתם מבקשים להגיע לתוצאות יותר משמעותיות בשיעורים ובקורסים השונים? טוב לדעת שבהחלט קיים פתרון – קורס אסטרטגיות למידה! מדובר בקורס קצר (סה”כ כ 10-12 שעות) שבו זוכים לראשונה לקבל כלים לטובת למידה נכונה, כולל זיהוי של קושי אישי ואיתור מענה נקודתי. מכאן שבאמצעות השקעה של 4 שעות זוכים לחסוך אינספור שעות למידה מיותרות. שעות שבהן בעיקר בוהים בחומר ולא מפיקים את המרב.

קורס אסטרטגיות למידה – דוגמה לניצול זמן נכון

תוהים כיצד קורס קצר של כ 10-12 שעות יכול לסייע ללמוד תורה שלמה שעוסקת באסטרטגיות למידה? ובכן קורס אסטרטגיות למידה אומנם עוסק בנושאים מאוד חשובים, אך הם אינם מורכבים. לומדים לארגן ולזכור מידע, לומדים כיצד מתמודדים מול ריבוי משימות, לומדים כיצד ממזגים מידע ממגוון מקורות, לומדים כיצד מנצלים באופן נכון את הזמן וכמובן לומדים כיצד מאתרים את הקושי האישי ומעניקים לו מענה ממוקד. עוד ראוי לציין שמצד אחד מדובר בהענקת כללים קיימים, אך מצד שני מדובר במענה ייחודי. לאור הדברים טוב לדעת שאותו קורס אסטרטגיות למידה הוא קורס אישי. אומנם הוא אורך רק ב 4 שעות, אך אלו 10-12 שעות שמתמקדות באופן פרטני בכול תלמיד וסטודנט. דוגמה מצוינת לכיצד מנצלים נכון את הזמן – כיצד זוכים ללמוד מידע רב וחשוב בתוך פרק זמן קצר.

לעולם לא מאוחר לשנות הרגלי למידה

לעיתים כדי לנוע קדימה יש לעצור ולשנות מספר הרגלים. הגיע הזמן לחזור אחורה בזמן, להעניק לעצמכם את השיעור הראשון שכל מוסד לימודי צריך להתחיל ממנו. לפני שלומדים נתונים, שיטות, טכניקות וגישות, יש ללמוד אסטרטגיות למידה. אסטרטגיות שהן כלליות ובו זמנית פרטניות, אסטרטגיות שילוו אתכם בכל קורס ולקראת כל למידה למבחן. באמצעות אסטרטגיות למידה מעניקים לעצמכם מתנה, משיגים הרבה ומעבר לעוד שיעור בתיכון, או הרצאה באוניברסיטה. מדובר בכלי שמוביל לתוצאות הרבה יותר גבוהות, שמגלה מהי תחושת מסוגלות ושלוקח את כל נושא הלמידה למקום הרבה יותר יעיל ונעים. שיהיה בהצלחה!