שמרית דרור -

אסטרטגיות למידה, הוראה מתקנת, וטיפול נוירופידבק – ילדים, נוער וסטודנטים

אסטרטגיות למידה, הוראה מתקנת, וטיפול נוירופידבק – ילדים, נוער וסטודנטים

פרפר עמוד אסטרטגיות למידה

קורס אסטרטגיות למידה להורים, מורים וסטודנטים

קורס אסטרטגיות למידה - הורים, מורים וסטודנטים | שמרית דרור - יוצרים מציאות

 

אם יצא לכם לעיין באתר שלי , ודאי כבר נתקלתם והבנתם את הנקודה המרכזית עליה אני גם מרחיבה בקורס אסטרטגיות למידה  – ואם לא, המשפט הבא הוא בעל חשיבות מיוחדת:

כל תהליך של למידה מורכב בראש ובראשונה משלב הטמעת הידע במוח – זהו שלב שבו אנו קולטים חומר חדש ויוצרים ממש קשרים פיזיים בין תאי העצב. תהליך זה הינו מוחשי ומתרחש במובן הפיזי המלא של המילה. המוח מעבד את המידע החדש באופן ישיר ופיזי.

השלב הבא הוא שלב עיבוד המידע.

לאחר מגיע שלב שליפת ההידע – כלומר, היכולת שלנו לבקש מהמוח לאתר את המידע ולגרום לו להיות זמין ונגיש עבורנו לביטוי. גם כאן מדובר בתהליך בעל אופי פיזיולוגי.

כאשר נדע כיצד להטמיע נכון את הידע, תהליך העיבוד יתבצע בצורה מיטבית, הידע יאוחסן ויוסדר במוח באופן נכון, וכך שליפתו תהיה יעילה הרבה יותר.

פעם, במסגרת עבודתי בקליניקה, פגשתי ילדה עם לקויות למידה שהתמודדה עם אתגרים רבים, אך יחד עם זאת חוותה גם שיפור משמעותי בתהליך. באחת הפגישות שאלתי אותה על פירוש של מילה באנגלית, והיא ענתה: “אני יודעת את התשובה, רק לא זוכרת”.

למרות שמדובר במשפט פשוט, עבורי כרוכה בו תחושת סיפוק גדולה כמורה. זאת משום שבחלק מהשיעורים אני מקדישה זמן ללמד את התלמידים על מבנה המוח והסיבות לכך שאנו לומדים כפי שאנו לומדים.

בפועל, מה שהתלמידה הביעה היה: “הידע נמצא אצלי במוח, אך אין לי אליו גישה כרגע”. זהו כמובן סימן לכך שיש לשפר את תהליך ההטמעה. ככל שתהליך ההטמעה יהיה איכותי ומעמיק יותר, כך נוכל לשלוף את הידע ולבטא אותו בקלות רבה יותר.

ייחודו של תהליך זה, בשילוב כלים מעולם האימון להעצמה והגברת תחושת הביטחון והמסוגלות, הוא ביכולתו לשחרר את תחושת המועקה ורגש הכישלון שמלווים תלמידים רבים עם לקויות למידה והפרעות קשב וריכוז ולהקנות להם כלים לשיפור יכולות למידה.

רגע של היכרות אישית וחשובה

בגיל 21 נרשמתי ללימודי תואר ראשון בכלכלה. מספר חודשים לאחר מכן, בסיום הסמסטר הראשון, מצאתי את עצמי עם כישלונות צורמים כמעט בכל הקורסים. שבועיים אחר כך הייתי משוכנעת שנותרו לפניי רק שתי אפשרויות: להיאבק בשלוש שנות לימודים מלאות קשיים וספקות, או לוותר לחלוטין על התואר.

אך לעיתים, מתרחשים גם ניסים. זכיתי להכיר מאבחנת פסיכודידקטית שלא ויתרה עליי. בעוד שרוב המאבחנות מסתפקות באבחון שטחי ובהמלצה אוטומטית ל-25% תוספת זמן, המאבחנת שלי השקיעה בי מעבר למצופה: היא ערכה אבחון מעמיק, ישבה איתי בהסבר סבלני ומעמיק על אופן פעולתו של מוח עם הפרעת קשב, ודרשה עבורי מהמכללה לא פחות מ-50% תוספת זמן לכל בחינה וחדר נפרד לחלוטין.

היא אמרה, ואני מצטטת מילה במילה: “אם היה אפשר, הייתי דורשת להשקיט גם את ציוץ הציפורים מחוץ לחלון. בבקשה, במבחן שתשב מול הקיר, הבודק מאחוריה – לא לדבר, לא להזיז כיסאות, לא להפריע. אפס גירויים חזותיים ואפס גירויים שמיעתיים”.

אני זוכרת את קולה עד היום, גם אחרי כל כך הרבה שנים. במכללה סירבו לדרישות – הדבר דרש תשלום נוסף עבור בוחנת עבורי בלבד. אך המאבחנת, בנחישות שאי אפשר היה להתעלם ממנה, לא השאירה להם ברירה, ולבסוף התקבלו כל דרישותיה.

לשם ההקשר, כל מי שלמדה תואר בכלכלה יודעת ששנה א’ נחשבת לקלה יחסית, בעוד ששנה ב’ מביאה איתה את האתגרים הגדולים ביותר.

את סמסטר א’ סיימתי עם כישלונות, אבל לאחר שלמדתי לעומק על אסטרטגיות למידה ועל אופן פעולת המוח, סיימתי את שנה ב’ בהצטיינות. שם הבנתי: המוח שלנו הוא ישות בפני עצמה. יש לו צרכים, רצונות, “פקודות הפעלה” שמובילות אותו להצלחה, לעומת כאלה שמכניסות אותו לרכבת הרים של תסכול – עד שהוא פשוט מסרב להמשיך ללמוד, ואנחנו לא מצליחות להבין מדוע נכשלנו.

לאחרונה, תלמידה בקורס אסטרטגיות הלמידה שלי שאלה: “כשאת אומרת לי ‘מי שעונה על המבחן זה המוח שלך, לא את – תלמדי מה הוא צריך’, את מתכוונת לפיצול אישיות?” עניתי לה שלא: זוהי מודעות. (פיצול אישיות מתרחש כאשר ישנם שני מצבים שונים במוח והוא מתקשה להבחין בין מציאות לדמיון, לא כאשר אנו לומדות להכיר את המוח ולהפעיל אותו נכון).

במשך 20 שנים אני עוסקת בהוראה – גם באופן פרטי במסגרת מרכז הלמידה שהקמתי במספר ערים במרכז הארץ, וגם במשרד החינוך. לכל אורך הדרך אני עדה לניסים שמתרחשים.

כאשר תלמידות ותלמידים מגיעים אליי לתהליך ליווי אישי, אני מבקשת מהם לתאר כיצד הם ניגשים ללמידה. לרוב, התשובה היא: “אני פשוט פותח את הספר וקורא”, או “אני לוקחת תרגיל ופותרת אותו”. כשאני מביאה להם מבחן לדוגמה ושואלת איך ניגשים אליו, הם עונים: “קוראת שאלה ומיד עונה”. (רמז: זאת טעות!)

חשוב לזכור: קורס אסטרטגיות הלמידה שלי מיועד לנערות ולנערים, להורים לילדי יסודי שרוצים להעניק כלים לילדיהם, וכן לסטודנטיות וסטודנטים המעוניינים ללמוד באופן עצמאי.

להלן חלק מהנושאים בקורס אסטרטגיות למידה:

 

1.  הסבר מפורט, ממש שיעור שלם, כיצד המוח עובד.

נשמע תיאורטי מאוד, ועדיין הילדים יוצאים מרותקים מחלק זה.

אני ממש מסבירה להם בשפה פשוטה פיזית על מבנה המוח, איך הוא קולט ידע, איך הוא שומר ידע לטווח קצר, איך הוא שומר ידע לטווח ארוך.

2. שלבי מענה על שאלות

זה חלק מהותי שלוקח זמן רב. אנו ממש מורידים מבחני בגרות
בפיזיקה, מתמטיקה, היסטוריה ולומדים כיצד לגשת לשאלה.
אני, אגב, לא מבינה דבר וחצי דבר על פיזיקה, אבל כן מבינה שאלות בפיזיקה.
כאשר ילד יושב לידי לאחר שנה שלומד פיזיקה, ואני מראה לו שאני לא מבינה כלום
בפיזיקה, אך כן יודעת לנתח את שלבי השאלה, והוא לעומת זאת יודע אולי לענות תשובה
חלקית אבל לא יודע להסביר לי כלל מה שאלו – נופל כאן אסימון גדול אצל רובם על חלק
מאוד חשוב בלמידה שחסר אצלם.

 

3. תהליכי בקרה עצמית

מהם התהליכים שעלי לבצע:

1) במהלך מענה על שאלות.
2) בסיום מענה על שאלות.
לסיים מבחן שלם ולבדוק אותו כמו שאמרו לנו המורות כאשר היינו קטנים זה מיושן ולא
באמת עוזר. המוח עייף, מותש, ורק רוצה לברוח. ומי שיחליט מה המוח רוצה לעשות זה
הוא, לא אנחנו. לכן, חשוב לדעת כיצד לבצע נכון בקרה עצמית.

 

4. תהליכי ניהול זמן

שתי מתדולוגיות עיקריות יש לניהול זמן ועוד כמה תת-מתודולוגיות, לכל אחת מהן.
נלמד במהלך הקורס ניהול זמן נכון וגם קצת על לקיחת אחריות – כי זה תמיד הולך ביחד.

להלן רשימת נושאים נוספת:

  • למידה המקושרת למציאות – החשיבות של נושא זה וכיצד ליישמו בפועל.
  • רגש בתהליך למידה והפעלה שלו על המוח ליצירת תהליכי למידה
    אפקטיביים.
  • שיטת המשברונים לתהליך למידה ובקרה אפקטיבי.
  • ערוצי למידה שונים, נלמד  מהם ערוצי הלמידה, מדוע
    חשוב ללמוד בכל אחד ואחד מערוצי הלמידה בנפרד ומדוע חשוב גם לשלב בין ערוצי
    הלמידה השונים. נלמד איך להפעיל ערוצי למידה אלו
    .
  • שיטת הרווחים.
  • שיטת השלבים.
  • מהי למידה ממוקדת ומפוזרת וכיצד להפעיל אותה – מדובר
    בתהליכי למידה חשובים ביותר שהם ההבדל בין ילד מצליח לכזה שלא
    .
  • שתי שיטות הנקראות “שיטות המעטפות” ללמידה
    אפקטיבית
    .

ועוד “טריקים” אסטרטגיות וכלים רבים מאוד שישנו לכם
את כל תהליך הלמידה לתמיד.

אצל הורים לילדי קטנים אני שומעת הרבה שהילד הרבה יותר נהנה ללמוד.

————————–

זה מתחיל בכיתה א’ וממשיך עד האוניברסיטה. המורים מעבירים חומר
והתלמידים נדרשים להבין, לזכור וליישם. אין זה כלל משנה אם מדובר בשיעור אזרחות,
אנגלית, או בשיעור מיקרו כלכלה. רבים משתתפים בשיעור ואז כאשר ניגשים להגיש עבודה
(או ללמוד למבחן), מגלים קושי מהותי ללמוד בצורה יעילה. מה עושים? מבינים שטרם
ניגשים ללמוד דבר חדש נוסף, עוצרים ללמוד את הבסיס החשוב מכל – אסטרטגיית למידה
בהתאמה אישית!

הקורס באסטרטגיות למידה
שמעצים יכולות וחוסך בזמן

מה תגידו אם נספר לכם שניתן להפוך למידה מייגעת ללמידה נעימה,
לזכור בקלות הרבה יותר חומר, להימנע ממתח לקראת הבחינה ובאופן כללי לייעל את זמן
הלמידה?
כפי הנראה הרוב הגדול יתייחס לכך בביטול, פשוט כי יש קושי לקחת תפיסות מוכרות
ולשנות אותן. עם זאת, האמת היא שאם רק לומדים כיצד ללמוד נכון, כל הטריטוריה של
הלמידה הופכת להיות הרבה יותר פשוטה.

יש להבין שבהיבט הלימודי כל אחד מחזיק בקושי מעט שונה, אך
בשורה התחתונה הפתרון די זהה. ישנה דרך ללמד אסטרטגיות למידה, ואף מדובר בדרך
נגישה ושאינה מצריכה יותר מדי זמן. הכירו קורס אסטרטגיות למידה שייפתח בפניכם עולם
חדש של יכולות ושיצמיח תחושת העצמה.

גם אתם מבקשים להטמיע אסטרטגיות למידה שיימנעו מכם לשבת שעות
מיותרות מול החומר הלימודי? גם אתם מבקשים לקחת את הקושי המרכזי בלמידה ופשוט
להעניק לו מענה ממוקד? גם אתם מבקשים להגיע לתוצאות יותר משמעותיות בשיעורים
ובקורסים השונים?

טוב לדעת שבהחלט קיים פתרון – קורס אסטרטגיות
למידה!
 מדובר בקורס שבו זוכים לראשונה
לקבל כלים לטובת למידה נכונה, כולל זיהוי של קושי אישי ואיתור מענה נקודתי. מכאן
שבאמצעות השקעה של מספר שעות זוכים לחסוך אינספור שעות למידה מיותרות. שעות שבהן
בעיקר בוהים בחומר ולא מפיקים את המרב.

 

קורס אסטרטגיות למידה –
דוגמה לניצול זמן נכון

תוהים כיצד קורס קצר מספר שעות יכול לסייע ללמוד תורה שלמה
שעוסקת באסטרטגיות למידה?
ובכן קורס אסטרטגיות למידה אומנם עוסק בנושאים מאוד חשובים, אך הם אינם מורכבים:
 
  לומדים לארגן ולזכור מידע,
 
  לומדים כיצד מתמודדים מול ריבוי משימות,
 
  לומדים כיצד ממזגים מידע ממגוון מקורות,
 
  לומדים כיצד מנצלים באופן נכון את הזמן
 
  וכמובן לומדים כיצד מאתרים את הקושי האישי ומעניקים לו מענה
ממוקד.

 

לעולם לא מאוחר לשנות
הרגלי למידה

 

לעיתים כדי לנוע קדימה יש לעצור ולשנות מספר הרגלים. הגיע הזמן
לחזור אחורה בזמן, להעניק לעצמכם את השיעור הראשון שכל מוסד לימודי צריך להתחיל
ממנו.

לפני שלומדים נתונים, שיטות, טכניקות וגישות, יש ללמוד אסטרטגיות למידה. אסטרטגיות שהן כלליות ובו זמנית פרטניות, אסטרטגיות שילוו
אתכם בכל קורס ולקראת כל למידה למבחן.

באמצעות אסטרטגיות למידה מעניקים לעצמכם מתנה, משיגים הרבה
ומעבר לעוד שיעור בתיכון, או הרצאה באוניברסיטה. מדובר בכלי שמוביל לתוצאות הרבה
יותר גבוהות, שמגלה מהי תחושת מסוגלות ושלוקח את כל נושא הלמידה למקום הרבה יותר
יעיל ונעים.

שיהיה בהצלחה!

 

קורסים דיגיטליים

קורסים דיגיטליים בתחומי אסטרטגיות למידה והפרעות קשב, לכולם מגיעים כלים כדי ללמוד

פרפר עמוד אסטרטגיות למידה

כמה מילים מתלמידים והוריהם

הבלוג האישי שלי ומאמרים חשובים

פרפר עמוד אסטרטגיות למידה

יצירת קשר

אימון נוירו פידבק וקבוצות למידה במקצועות עברית ואנגלית מתקיימים באזור גבעתיים, רמת גן, תל אביב  בנוסף קיימים קורסים דיגיטליים ללמידה עצמית של אסטרטגיות למידה במקצועות האלה.

אסטרטגיות להתמודדות עם הפרעות קשב כגון: טכניקות לאימון מוחי, ניהול זמן ומשימות, התארגנות במרחב וסדר, ניתנות במסגרות /קורסים דיגיטליים/ בלבד.

תפריט נגישות