שמרית דרור -

אסטרטגיות למידה, הוראה מתקנת, אימון אישי וטיפול נוירופידבק – ילדים, נוער וסטודנטים

גבעתיים -

הפרעות קשב וריכוז – תסמינים ל ADHD

תסמינים ל- ADHD | שמרית דרור

תסמינים ADHD

על אף השיח הוודאי (והמטעה) בנוגע למחסור בדופמין כמקור לבעיות קשב וריכוז, אין וודאות מחקרית וזוהי השערה בלבד. מחקרים רבים בוצעו בעבר ומבוצעים בהווה וההשערות הן רבות, חלקן כוללות אכן את הסיבה העיקרית לבעיות קשב וריכוז במחסור בדופמין. חלקן האחר כולל השערות על קשר בין בעיה בפעילות המעיים לבין הפרעת קשב, והשערה אחרת היא בעיה בהעברת המוליך העצבי דופמין ולא בעיה בייצורו וכמותו.

קיימת כיום מודעות הולכת וגדלה להפרעות קשב וריכוז וההשפעה הגדולה כ"כ שיש להן על היבטי חיים רחבים אצל ילדים ומבוגרים.
בין המומחים, מאבחנים, פסכיאטרים ומאמנים להתמודדות עם בעיות קשב וריכוז, ישנה הסכמה על רשימת תסמינים ADHD הנדרשים כדי שילד או מבוגר יאובחנו עם הפרעות קשב וריכוז.

כלומר – על אף שלא ידוע הגורם, מרגע שאובחן ילד עם תסמיני התנהגות ותגובה מסויימים, הוא בעצם מאובחן רשמית עם הפרעות קשב וריכוז גם אם לא ברורה לאף גורם מקצועי או לאנשי המחקר מהי הסיבה לתסמיני ההתנהגות.

אז מהם התסמינים להפרעות קשב וריכוז?

על מנת לקבוע אבחון לבעיות קשב וריכוז צריכים להתקיים תסמינים ADHD הבאים:

  1. חוסר קשב, בעיה בהפניית הקשב למקור אחד – ילד או מבוגר המאובחן עם הפרעה זו שומע הכל, רואה הכל, מריח הכל. כל גירוי סביבתי מפריע לו.
    זהו ציטוט מדבריה של מתבגרת המתמודדת עם בעיות קשב וריכוז הממחיש טוב את התחושות:

    "התחושה היא שכל צבע, צורה חיצונית, ריח, קול, מראה – הם כאילו אובייקטים שנכנסים לתוכי ויוצרים בתוכי מערבולת.
    כשאני לוקחת את הכדור ריטלין, האובייקטים הם מחוצה לי, העיגול הצהוב שצבוע על הקיר בכיתה הוא מחוצה לי ופשוט מונח שם כמאייר את הסביבה, הקול של הילדים מבחוץ נשמע, אך הוא לא בתוכי, תנועות הידיים של המורה הם גם מחוצה לי. כשאני הולכת ברחוב על המדרכה כל המכוניות הנוסעות על הכביש הם אובייקטים חיצוניים וקול המקרר החלש הוא קול רקע טבעי בתוך סביבה חיצונית.
    אך כאשר אני בלי הכדור, כל אלו חדים יותר עד כי בתחושה שלי הם יישויות חיות שמגרות ברמה גבוהה את חושיי עד כי הם כאילו עוברים את גבוליי, נכנסים לתוכי ויוצרים בתוכי מערבולת. זאת יחד עם אובייקטים רבים יותר ורחוקים יותר, שהינם עבורי מערבולת חיצונית.

    קרה פעם שהלכתי עם חברתי ברחוב והבנתי כי אני רואה הכל. את השלט על בניין גבוהה המרוחק רחובות רבים מאוד מאיתנו, את הבדלי הצבעים על שלטים מרוחקים אחרים בחדות רבה, וכשהמכוניות עברו על הכביש שמתי לב כיצד כל קול של מכונית נשמע חזק יותר, כל תנועת המכונית כאילו מרעידה את עולמי משום שאני קולטת רשימת גירויים אינסופית מהסביבה – והרשימה כ"כ ארוכה עד כי אני מאבדת לחלוטין את יכולת האבחנה ומחשבה.
    שמתי לב שכאשר אני לוקחת את כדור הריטלין, כל גירויים אלו הם תפאורה חיצונית ולא אוסף גירויים חיצוני ש משליך את עצמו על חושיי .
    בלי הכדור, אפשר לדמות את המצב לכך שכל גירוי חיצוני – כל קול, ריח, תנועה, צבע, צורה חיצונית ותזוזה, החליט להלחם על תשומת הלב של חושיי ומשכך גירויים אלו עטים עלי, ללא אבחנה, מתנפלים ומנסים לתפוס זה את מקומו של האחר בקרב על תשומת ליבי."

    כעת, תארו לכם כמה קשה לילד כזה להתרכז במשימת קריאה בכתיבה, או בהכנת שיעורי בית. זו הסיבה גם שישנם כלים רבים כ"כ, שלכאורה נראים זניחים, אך משמעותם רבה הרבה יותר ועשויים לסייע רבות בהתמודדות עם הפרעת קשב. לדוג', עיצוב נכון יותר של חדר הילד או אפילו הבית כולו כך שסידור הגירויים מול העיניים יתאים יותר לצורכו.

  2. היפראקטיביות ואימפולסיביות – היפראקטיביות נמדדת בתזוזתיות יתר אך לא רק. ייתכן מצב בו ילד נינוח לאורך זמן אך עדיין להיות מאובחן כבעל הפרעת קשב עם תסמין של היפר אקטיביות. זאת משום שהיפר אקטיביות נמדדת גם בדיבור יתר, פטפטנות ומהירות דיבור גבוהה.
    בנוסף, הפרעת קשב וריכוז זו כוללת אימפולסיביות. כלומר – אי יכולת לדחיית סיפוקים. לדוג': מענה מהיר לדברים שמרגיזים אותי ללא יכולת מחשבה ואיפוק, אכילה יתרה ללא יכולת לדחות סיפוקים.
אלו תסמיני ה ADHD העיקריים אך הם מחולקים לקטגוריות רבות של תפקודיים ניהוליים הנפגעים כתוצאה מההפרעה.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

הקורס המלא לאסטרטגיות למידה עלה לאתר

צפייה ללא עלות – מיני קורס המסביר מה המרכיבים לשיפור ההבנה, הזיכרון והשליפה של כל ידע שנלמד.