שמרית דרור -

אסטרטגיות למידה, הוראה מתקנת, אימון אישי וטיפול נוירופידבק – ילדים, נוער וסטודנטים

גבעתיים -

מקשרים בקלות – קורס בנושא מילות קישור

אודות הקורס

הקורס מתאים לילדים החל מכיתה ב' אל שימו לב – אצל ילדים בכיתה ב' וג' תידרש עבודה יותר איטית ויותר מרווח בין שיעור לשיעור.
במהלך הקורס אני מסביר המה הקצב הנכון לכל קבוצת גיל.

הקורס מלמד את נושא מילות הקישור והקטגוריות שלהן.

כאשר אנו לומדים, אנו לומדים לרוב עבור הידע עצמו. באנגלית – כדי שנדע לדבר אנגלית ולתקשר באנגלית ובעברית, כדי שנדע לעשות זאת ברמה איכותית, רשמית כאשר זה נדרש וברמה גבוהה ותקינה.

יחד עם זאת, כן, לפעמים אנו גם צריכים ללמוד בשביל המבחנים ועל מנת לעבור את מבחני הבגרות. לכן, בעיני, כלומר, אין לי ספק שיש אנשי מקצוע שחולקים עלי, יש נושאים האנרגיה הנדרשת כדי ללמוד אותם היא מיותרת.

על אחת כמה וכמה כאשר מדובר בילדים עם הפרעות קשב ולקויות למידה.

אך  מי מכם שעדיין חלק מתוך המערכת אין לו ברירה וצריך לדעת. אני הראשונה שאומרת שאנו לא לומדים עבור המבחנים אך יש לא מעט לא ילדים ונערים שלא משנה כמה נאמר, ישפטו עצמם לפי הציונים, ומצב רוחם יושפע גם הוא מהציונים.

 

ולמה כתבתי הקדמה זו דווקא כאן כאשר אתם אמורים לקבל מידע על הקורס שבעצם מלמד ילדים ונערים את נושא ביטויי ומילות הקישור?

הסיבה היא – כי כאשר אנו לומדים את נושא  זה אנו בעצם לומדים שני חלקים, האחד חשוב מעין כמותו! והשני לא – בעיני לא.

  1. הבנת הנקרא וכתיבה ברמה גבוהה, איכותית, רשמית ותקינה.
    ככל שנרבה להשתמש וללמוד את ביטויים ומילות קישור נבין יותר את ההקשר הלוגי של משפטים שונים בטקסט וכל תהליך הבנת הנקרא אצלינו יהיה מהיר ויעיל יותר.לכן הבנת המשמעות ותפקיד כל מילת קישור הם קריטיים.
  2. מבחנים. הרבה פעמים ילדים ונערים נדרשים לזכור לאיזה קטגוריה של מילת קישור שייכת כל מילת קישור. למשל – הם צריכים לדעת כי מילת הקישור "לכן" היא מילה של תוצאה.

הם צריכים לדעת כי המילה "לעומת זאת" היא מילה השייכת לקטגוריה של ניגוד.

אחד ה –קשיים- של מי שמתמודד עם לקויות למידה והפרעות קשב הוא האתגר לזכור "פרטים יבשים" פרטים שאין בהם משמעות.

ולכן, אני עדיין לא הצלחתי להבין מדוע זה חשוב שילד ידע לומר שהמילה "לעומת זאת" היא מילה של ניגוד, כאשר הוא בונה ויוצר משפטים הנבנים להפליא בעזרת מילה זה. הוא מבין אותה, מבין את המשמעות שלה, ויודע די בקלות וב -בטבעיות – ליצור איתה הקשרים. אבל הוא לא זוכר את שם הקטגוריה.

אבל בין אם אני מסכימה עם הצורך בלמידה של סעיף 2 ובין אם לא, ילדים לעיתים נשאלים שאלות אלו במבחנים ועל כן, כדאי שידעו זאת.

הקורס הזה – מקשרים בקלות – מלמד את שני הנושאים. יש בו אנימציות שיצרו אותם עבור הקורס הזה ספיציפית ועוזרים גם להשריש את השימוש במילות קישור ולחזק איתם את הבנת הנקרא שזה החלק החשוב ביותר ובעיקרי לדעתי.
יחד עם זאת, למרות חוסר החשיבות בעיני של סעיף 2, הקורס מספק תומכי זיכרון וכאמור אנימציות שדרכן יוכלו הילדים לזכור חלק נכבד ממילות הקישור לאיזו קטגוריה הן שייכות.

עוד צעד לקוי בעיני בדרך שנושא זה מועבר לרוב במשרד החינוך הוא שלרוב מלמדים ישר את כל מילות הקישור. אני טוענת שכדאי להתחיל ללמד נושא זה מוקדם יותר והלתקדם איתו בקצב איטי יותר וכך מציעה גם לכם לעבוד עם הקורס. אם אין לחץ של זמן מכל סיבה שהיא מציעה לכל שיעור להקדיש כחודשיים – שלושה. כן – זה אומר שהלמידה בקורס תימשך אצלכם קצת יותר משנה, אך אם אין לאן למהר, עדיף להטמיע כל ידע בצורה הטובה ביותר ורק לאחר מכן להמשיך הלאה.

למידה של כל קטגוריות מילות הקישור מיד היא מאוד מבלבלת בעיני ומאוד (מאוד!) מקשה על הלמידה.
כל סוג של מילת קישור – היא שיעור בפני עצמו אליו מצורפת אנימציית תומך זיכרון – בתחילת הקורס מוסבר כיצד לעבוד עם אנימציה זו.

לכל שיעור גם מצורפים דפי עבודה.

אלו קטגוריות ביטויי הקישור שנלמדים בקורס:

 

  1. סיבה
  2. תוצאה
  3. ניגוד
  4. תוספת
  5. וויתור
  6. תנאי
  7. תכלית
  8. השוואה
  9. הסבר והדגמה
Show More

הקורס המלא לאסטרטגיות למידה עלה לאתר

צפייה ללא עלות – מיני קורס המסביר מה המרכיבים לשיפור ההבנה, הזיכרון והשליפה של כל ידע שנלמד.