שמרית דרור -

אסטרטגיות למידה, הוראה מתקנת, אימון אישי וטיפול נוירופידבק – ילדים, נוער וסטודנטים

גבעתיים -

כוח המחשבה – מה המשמעות הפיזית של עובדה זו?

כוח המחשבה - שמרית דרור

כוח המחשבה באמת עובד?

ומדוע רוב האנשים זוכרים איפה היו ברצח רבין או בעת קריסת מגדלי התאומים, אבל לא זוכרים מה עשו בערב לפני כיומיים?

שגרת חיים גורמת למוח להיות עצלן ולתפקד על אוטומט. זו הסיבה שרוב האנשים זוכרים איפה הם היו ב11 בספטמבר, אך הם לא ידעו לומר איפה הם היו לפני יומיים.

ברגע שמתרחשת חוויה חיצונית המוכרת  למערכת החיוטים במוח המודע, מתבצע חיזוק וייצוב של  מערך קשרים בינעצביים אלו ומתיצבת המחשבה הקיימת. כלומר, אם קיימת חוויה של הצלחה במבחן המערכת חיוטים הקשורה לעוצמה חיובית של תחושת הצלחה וחוכמה  תתחזק.

לעומת זאת, ברגע שישנה חוויה חדשה לחלוטין כל המערך הכימי בגוף משתנה היות ומבנה קשרים חדש נוצר במוח המודע, והוא זה היוצר תגובה כימית חדשה לגוף שמשנה את כל המערך הכימי בגוף.

חשיבה יוצרת מציאות? כוח המחשבה אכן ממשי וקיים? אז מה קורה במוח ממש כמתרחשת חוויה חיצונית? מה המשמעות הפיזית של המילה חשיבה?

ברגע שכל המערך הכימי בגוף משתנה, המוח תופס פיקוד ושם לב בצורה ממוקדת למה שקורה בסביבה. זו הסיבה שאנו זוכרים את הנשיקה הראשון, המבחן הראשון, הטיסה הראשונה ועוד חוויות ראשונות שיצרו ושחררו כימיקלים מהמוח המודע למוח הרגשות  ששינה את המערך הכימי שלנו בגוף וגרם לנו להתעוררות ששמה לב בצורה ממוקדת למה שקורה בסביבתינו. זה נקרא זכרון.

זה מה שקרה לרוב האנשים בעולם בקריסת מגדלי התאומים או רצח רבין, וזה מה שקורה למוח האנושי כאשר הוא חווה חוויה שונה מהרגיל.

אין הבדל בין חוויה חיצונית לחוויה פנימית בכל הקשור לכוח המחשבה

 שינוי מבנה הקשרים הבינעצביים מתרחש ממחשבה דמיונית או חוויה חיצונית אמיתית באותה מידה.  

מטאקוגניציה

לבני אנוש, להבדיל מחיות והצומח, קיימת אפשרות לחוות מטאקוגניציה – מצב המאפשר לנו לצפות במחשבות שלנו ומכאן להבין את ההווויה שלנו. 

משום שאנו יכולים לצפות במחשבות שלנו אנו יכולים לשנות את ההתנהגות שלנו כדי לבצע עבודה טובה יותר ולחיות חיים איכותיים יותר.

לצפות במחשבות ולא להשתתף כדי לפרק מעגלים עצביים

האונה הקדמית היא כאמור המושב של המוח המודע שלנו. נקח לדוג' גבר שמרגיש מיד באופן קבוע חסר ביטחון ליד נשים.

יש מספר מחשבות שכנראה התקבעו להם במוח המודע שלו (מבנה של קשרים עצביים המפרישים חומרים כימיים לגוף). חלק מהמחשבות יכולות להיות "היא בטוח חושבת שאני לא נראה טוב" "אני לא מספיק טוב לאישה כזו נאה" ועוד.

כאשר מחשבות כגון אלו עולות, במיוחד כשנחווית חוויה של הכרות עם אישה חדשה, מתחזקים שוב הקשרים הקיימים המשחררים שילובים כימיים שבהרכבם אחראיים לתחושת חוסר ביטחון.

אך יש דרך להפחית קשרים עצביים אלו ומכאן לשנות את החוויה הרגשית

הדרך היא להביט במחשבות ופחות להאמין להם, פחות להשתתף בהם ולא לקחת בהם חלק.

לדוג', במצב של דייט, יוכל הגבר להסתכל במחשבה הקיימת ולומר לעצמו, אוקיי כרגע יש במוח שלי מחשבה (קשר עצבי בין תאי)  שאומר לי שאולי אני לא ראוי. זו מחשבה, אני מבין שאני קיימת, אני מביט בה ואני בוחר לא להאמין בה יותר.

קיים הבדל מהותי  בין לומר "אני חושב שאני לא נראה טוב" לבין  לומר  "אוקיי, יש בי כרגע מחשבה שאומרת שאני לא נראה מספיק טוב, אך זה לא בהכרח נכון ואני בוחר לא להאמין בזה" וכך, פשוט להסתכל במחשבה ולהבין שזו רק מחשבה, דפוס, תבנית חשיבה הנובעת מקשר בין כמה תאים במוח, קשר פיזי בין תאים שהתקבע מחווייה אחרת בעבר.

באפשרות הראשונה של השתתפות במחשבה, הקשרים הבינעצביים של המחשבה "אני לא נראה מספיק טוב" התחזקו יותר. במקרה השני, בו הגבר יביט במחשבה ולא ישתתף בה, הקשרים הבינעצביים בתאי המוח החושב (המוח המודע) ישתנו במובן זה שהקשרים היוצרים את המחשבה "אני לא נראה טוב" הולכים ומתפוררים ובמקביל קשרים חדשים נוצרים, כאלה היוצרים מחשבה חדשה "אני גבר שנראה טוב מבחינה חיצונית".

אז מה קורה במוח כאשר הגבר יביט במחשבות של עצמו ולא ישתתף בהן, יתן מיקוד על מה הוא לא רוצה להיות?
האונה הקדמית (בה נמצא החלק המודע שלנו ) פועלת כמו בקרת עוצמה ותוכה  מופחתת עוצמתם  של המעגלים העצביים הקשורים להתנהגות ודפוס חשיבה שנוצר בעבר.

כאשר אנו צופים במחשבות שלנו – אנו לא משתתפים בהם, העוצמה שלהם הולכת וקטנה ומבנה המחשבה (כלומר קשרים בין עצביים) חדשים מתחילים להיווצר עם  מבנה התנהגות חדש. בפועל – נוצר ניתוק של קשרים עצביים ישנים ונוצרים מבנים עצביים חדשים המשקפים את המחשבה החדשה.

כך כל אחד ואחת מאיתנו באופן ממשי ביולוגי יכול לפרק את המבנים היוצרים את ההרגלים ואת הזהות הקיימת שלנו  יחד עם התודעה הקודמת וליצור מציאות חדשה באמצעות חשיבה.

בדרך זאת, תוכלו לפרק קשרים עצביים שיוצרים עבורכם זהות של לא יוצלח,  לא אהוב, חסר ביטחון. תוכלו לפרק קשרים עצביים שצובעים עבורכם את העולם כמשהו מאיים וקר. תוכלו לפרק קשרים עצביים שקבעו עבורכם זהות של מישהו החווה קושי כלכלי שוב ושוב.

תוכלו גם לפרק קשרים בינעצביים הקשורים למחשבות ולתחושות של חרדות, דחיה, כעס, טינה, עוני, חוסר אונים, תחושות נחיתות, תחושות בדידות ועוד.

במקביל, דרך תרגול תהליכי מיקוד ודמיון מודרך תוכלו ליצור ולחזק קשרים בינעצביים במוח המודע שלכם שיהיו אחראיים לתחושה של שפע, אהבה, חמלה, ביטחון עצמי, רוגע, הגנה, אהבה עצמית ועוד.

כך, בזמן  שהתודעה הישנה שלנו Old Self מתפוררת, נוצרים קשרים בין עצביים חדשים, נוצר מבנה חדש, שילוב וחיוטים חדשים שיוצרים מחדש את מי שאנו רוצים להיות ואת מי שנהפוך להיות ככל שנתרגל את תרגילי המיקוד.

אם נחזור למה שנאמר בתחילת מאמר זה (בחלקו הראשון), תודעה (כוח המחשבה), היא מוח בפעולה. עבודה של מיקוד ודמיון מודרך הינה למעשה יצירה של תודעה חדשה באמצעות שינוי ביולוגי של מבנה המוח.

תהליך המיקוד (דמיון מודרך) במי שאתה כן רוצה להיות, בהרגלים והווייה חדשה שהיית רוצה לסגל לעצמך, הינו התקנה של מערך נוירולוגי חדש ושונה  וכל זאתת לפנישמתקיים אירוע מסויים חדש במציאות עצמה. , פעולה של דימיון מודרך יוצרת  מבנה חיוטים שונים, מערך כימי חדש המשפיע ומאותת באופן שונה למערכת ההורמלנית בגוף.ומערך נוירולוגי חדש שיצרנו דרך שימוש בדימיון ישמש אותנו כאשר נגיע ונפגוש אירוע חיצוני במציאות חיינו שאיתו אנו נצטרך להתמודד כמו לדוג', דייט עם אישה נאה לגבר שפעם חווה ביטחון עצמי נמוך.

כשמגיע האירוע עצמו, החלק המודע, ממש כמו מנהיג תזמורת, מתחיל לבצע סנכרון בין המעגלים העצביים החדשים שנוצרו וכאשר מתחיל להיווצר קשר רציף הגיוני ויציב של חיוטים  בין התאים (מבנה תודעתי חדש), המוח אוטמטית יוצר הולגרמה (תמונה) והתמונה הזו הופכת להיות הייצוג של מה שהנך הולך להשתמש בו כאשר תגיע לאירוע בפועל – זה מה שנקרא התכווננות והכוח של המחשבה במקרה זה הוא עצום.

מצב בו נוצר  קשר חדש בין שני תאים ויותר נקרא זכרון, הזכרון הזה יוצר מבנה חדש, תגובה כימית חדשה, איתות חדש למערכת ההורמונולית ושינוי תודעה שמשנה מציאות.

ידע הוא בשביל המוח/תודעה אך חוויה וניסיון של ממש הם בשביל הגוף

כאשר הגבר חסר הביטחון יגיע לדייט עם אישה נאה, מבנה החיוטים החדש במוח המודע שלו יזכיר לו אוטומטית מה הזהות החדשה שלו (כלומר = גבר בעל ביטחון עצמי שמרגיש כי הוא נראה טוב) והמוח המודע  שלו יתחיל להתאים את ההתנהגות שלו בהתאם לכוונות החדשות שלו. למעשה, הגבר חסר הביטחון בעבר גרם למיינד ולגוף שלו לעבוד יחד (מיינד – מחשבה, גוף, התנהגות בפועל) והוא יפעל כגבר בעל ביטחון עצמי גבוה שמרגיש שהוא טוב עם עצמו.

וכך, בעת הפגישה עצמה, כשהגבר כבר מתנהג אחרת, מרגיש אחרת, חושב אוטמטית אחרת, כלומר, מבנה חיוטים חדשים לווקח פיקוד על זהותו, זה בדיוק  המצב בו הגוף הרגשי מתחיל לעכל את מה שהמוח השכלי כבר הבין קודם.

למעשה בדרך זו אנו משנים את המערך הגנטי בכך שאנו מדריכים  את הגוף בצורה כימית להבין ולהרגיש את מה שכוח המחשבה התודעתי הבין בצורה פילוסופית ושכלתנית.

 

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

הקורס המלא לאסטרטגיות למידה עלה לאתר

צפייה ללא עלות – מיני קורס המסביר מה המרכיבים לשיפור ההבנה, הזיכרון והשליפה של כל ידע שנלמד.