שמרית דרור -

אסטרטגיות למידה, הוראה מתקנת, אימון אישי וטיפול נוירופידבק – ילדים, נוער וסטודנטים

גבעתיים -

ניהול "מעברים" אצל המתמודדים עם בעיות קשב וריכוז – 1

ניהול זמן אצל המתמודדים עם בעיות קשב וריכוז | שמרית דרור

אחד התפקודים הניהוליים הראשיים שנפגעים אצל ילדים עם הפרעת קשב וריכוז הוא הארגון וסדר במגוון הסביבות בהם הילד נמצא במהלך היום.

כחלק מתהליך ליווי מעשי המספק כלים למתמודדים עם הפרעת קשב וריכוז לומד הילד, נער או סטודנט  לנהל את עצמו נכון יותר ובאופן מאורגן ומסודר.
תהליך זה כולל שלבים מעניינים, לרוב כיפיים ומהנים עבור הילד בו הוא מגלה גם יכולות מדהימות שיש לו אבל מעבר לכך, הוא מגלה את השלווה והשקט שמביא סדר חיצוני לעולם הפנימי.

אני רואה בעבודה שלי באופן שוטף כיצד ילדים, נערים וסטודנטים יותר שלווים כאשר סביבות החיים שלהם יותר מאורגנות.
 אם חושבים על זה – הדבר די הגיוני – פחות בלגן, פחות אירועים בלתי מתוכננים, יותר עמידה בזמנים, פחות איחורים, פחות מאבדים דברים ולכן הרבה פחות בלגן בראש, בלגן שמלכתחילה  קיים יתר על המידה אצל אנשים עם בעיות קשב וריכוז.

ישנם כמה וכמה מתודולוגיות המתאימות לארגון וסדר באופן כללי ובמיוחד בכל הקשור לניהול זמן.

 יחד עם זאת, ישנו נושא אחד שאיכשהו כמעט ולא נשמע ולא מדובר, והוא עדיין נעוץ שם כאחד הגורמים המשפיעים ביותר על הפגיעה ביכולת ניהול הזמן באופן יעיל אצל אנשי קשב וריכוז והוא נושא ה "מעברים".

חוסר איזון כימי 

הפרעת קשב וריכוז נובעת בעצם מחוסר איזון כימי בכמה חלקים במוח.

כתוצאה מחוסר איזון זה אחד התפקודים הניהוליים שנפגע הוא היכולת להתרכז ולמקד את תשומת הלב.
אך לא מספיק מדברים על כך שלצד בעיה זו, אתגר נוסף מאפיין את שגרת היום יום של אנשי הקשב וריכוז וזה חוסר היכולת לעצור משימה – מה שנקרא מיקוד יתר.

דוגמאות זה יכול לבוא לביטוי באינספור סיטואציות כמו:

מכין עבודה ללימודים ולא עוצר עד שהיא מושלמת.

ילד שלא עוזב משחק וידאו עד שמנצח.

ילד שלא מוכן לצאת מהמקלחת.

שהייה בלתי פוסקת באינסטרגם שלא ניתן לעצור.

כדי שמעבר בין משימה למשימה יבוצע ביעילות, עלינו לסגל לעצמינו דרכי ארגון והתנהגות בשלושה מישורים שונים:

 ראשית – עלינו ללמוד ולקבל כלים כיצד לעצור משימה כשהגיע הזמן לעצור, נכון לכולם אך בעיקר למי שמתמודד עם מיקוד יתר.

שנית – וכאן החלק החשוב ביותר – עלינו ללמוד כיצד לנהל נכון את המעבר בין משימה למשימה. תתפלאו לגלות חלק גדול מהפתרון לסדר וארגון נעוץ בהבנת נושא ה "מעברים" בכל הקשור בסדר וארגון.

חלק שלישי – עלינו לנהל נכון את תחילתה של משימה.

המעברים – זה החלק החשוב עליו מעטים כ"כ מדברים.

מעברים – מדוע הוא כ"כ חשוב?

כי זה בדיוק השלב בו אנו בלי לשים לב בכלל הולכים לפייסבוק, מתחילים שיחה עם חברה בטלפון, מתחילים לנשנש משהו מול הטלוויזיה. תתפלאו כמה שעות בשבוע אנו מבזבזים מפני שלא ניהלנו נכון את זמן המעבר בין משימה למשימה.

בחלק  הבא ובזה שאחריו נלמד כיצד לנהל נכון את זמן עצירת משימה, זמן המעבר שזה החלק החשוב ביותר כדי לנהל זמן נכון, וניהול התחלת משימה.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

הקורס המלא לאסטרטגיות למידה עלה לאתר

צפייה ללא עלות – מיני קורס המסביר מה המרכיבים לשיפור ההבנה, הזיכרון והשליפה של כל ידע שנלמד.