שמרית דרור -

אסטרטגיות למידה, הוראה מתקנת, אימון אישי וטיפול נוירופידבק – ילדים, נוער וסטודנטים

גבעתיים -

אולי בעצם זו לא לקות למידה וטעות באבחון? שמרית דרור

כמה דברים כלליים, שכדאי מאוד לדעת לגבי תהליכי למידה:

1. שלושת השלבים העיקריים מהם בנוי תהליך למידה הוא תהליך של קליטה, עיבוד ושליפה. מרבית מקרים (יש האומרים כל המקרים) של לקויות למידה (לא מדובר על הפרעות קשב) מתרחשות בחלק של עיבוד המידע.  אלו לא שלושת השלבים היחידים, אך אלו הם העיקריים שכדאי לדעת עליהם כל עוד אינכם מורים לילדים עם לקות למידה או הפרעת קשב וצריכים את הידע בראיה כללית.

2. מערכת הקשב במוח לא קולטת כל מידע, אחרת יחד עם מערכות אחרות במוח ובגוף היא הייתה קורסת. היא בוחרת מה נכנס ומה לא לפי קריטריונים מסוימים שככל שנהיה מודעים אליהם – כך נוכל "לשחק" עם האופן בו אנו מטמיעים ידע במוח כדי להשפיע על מערכת הקשב ולגרום לה כן להכניס – ולא לסנן – תכנים שאנו רוצים שיכנסו למערכת העיבוד.

3. מערכת הקשב לרוב תהיה קשובה לשני דברים עיקריים:

ידע/מידע/תוכן שהוא עוצמתי – שזה מדד חיצוני.
בחירה פנימית – איזה ידע אני רוצה להכניס לעצמי.

אם למשל קר לי אך ברמה נסבלת ואני באמצע שיחה חשובה, אוכל לנהל את עצמי, לבחור, "להתעלם" מהקור עד לסיום השיחה.
אם נשמע רעש של נפילה בעוצמה של משהו לא ידוע, ויש ילדים בחדר, סביר להניח כי העוצמה של הרעש, תעבור דרך מערכת הקשב שתסנן דברים חשובים אחרים כמו השיחה החשובה, ותפנה, גם בשל עוצמה חיצונית – רעש חזק, וגם בשל בחירה פנימית (דאגה לילדים) לבחור ללכת לראות מה נפל בחדר.

4. תהליך  רישום והמרת המידע למידע שהמוח יכול להבין הוא תהליך חשמלי/כימי – ובמילים אחרות – פיזי.

זהו עדיין אינו תהליך עיבוד המידע.

5/   חלק נכבד מתהליך עיבוד ושימור המידע מתרחש בלילה בזמן שינה. בכל לילה ישנם כמה מחזורי שינה (בערכה של בין 4-6)– כאשר בכל מחזור יש חמישה שלבים. (כלומר בסך הכל בלילה – 20 ל 30 שלבי שינה שחוזרים על עצמם).

שלב ה REM הוא שלב בו המוח נמצא כמעט כמו במצב ערות אך אם שינויים נדרשים המותאמים כך שתוכל להתבצע שינה מיטבית. בשלב זה המוח מחזק את תהליכי הזיכרון ומחזק קשרים עצביים שבהם בין היתר נמצא הידע שלמדנו אתמול.

לא כל הידע שלמדנו ישמר על ידי המוח.

מידע זה גם מספק לנו את התובנה החשובה הבאה: שינה לא מיטבית לאורך כל שעות השינה – עלולה לפגוע בשנת REM – מכאן נוכל לטעות ולחשוב כי לילד יש לקות למידה בעוד שמדובר בעצם בשינה לקויה שאם  תטופל לא נגלה לקות או קשיים (כמובן שזה רק מצב אפשרי מבין אפשרויות רבות אחרות).
מעבר לכך, היות ושלב ה REM חוזר על עצמו בכל אחד ממחזורי השינה, נרצה כי השינה שלנו לא תהיה רק מיטבית, אלא מספיק ארוכה וזאת על מנת לאפשר למוח כמה וכמה מחזורים אשר בכל אחד מהם קיימת שנת REM. במילים אחרות נרצה לאפשר למוח כמה שלבי REM שונים כל לילה.

עוד חשוב לדעת כי לפי מחקרים ובדיקות שנת הREM ארוכה יותר במחזורי השינה המאוחרים ביותר בלילה מאשר המוקדמים ולכן שינה ארוכה יותר לא רק תאפשר יותר שלבים של שנת REM אלא תבטיח את שהמוח מגיע לשבים שהם ארוכים יותר ותיתן למוח יותר זמן לבצע את עבודת חיזוק הקשרים בעצביים והזיכרון.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

הקורס המלא לאסטרטגיות למידה עלה לאתר

צפייה ללא עלות – מיני קורס המסביר מה המרכיבים לשיפור ההבנה, הזיכרון והשליפה של כל ידע שנלמד.