שמרית דרור -

אסטרטגיות למידה, הוראה מתקנת, אימון אישי וטיפול נוירופידבק – ילדים, נוער וסטודנטים

גבעתיים -

זה התחיל מפופקורן וקוקה קולה

מסרים תת הכרתיים: זה מתחיל בפופקורן וקולה - שמרית דרור

מסרים תת הכרתיים 

בשנת 1957 פרץ בסערה לתודעת האמריקנים שמו של איש הפרסום ג'יימס ויקרי. ויקרי טען כי באמצעות מסרים תת הכרתיים שהוא שתל לאורך סרט בקולנוע, עלו בעשרות אחוזים מכירת הפופקורן וקוקה קולה בדוכן הכניסה ושפרו ניכרות את רווחי הסניף.

מסרים תת הכרתיים אלו הושתלו בעזרת תמונות שקפצו על המסך למשך מספר מאיות השניה – זמן שהעין אינה יכולה לתפוס את המסר באופן מודע – ולכן אינה יכולה להתנגד לו. יחד עם זאת, התמונה הוצגה למספר קצר של זמן אך כזה המאפשר לתת המודע לקלוט את המסר ללא כל התנגדות, ולאפשר בכך השפעה על בחירותיו והתנהגותו של הצופה.

אז מה היו המסרים שהוצגו להם?
קנו קוקה קולה!
קנו פופ קורן!
והם אכן קנו.

הלוגו של אמזון הוא דוג' מצויינת נוספת, ולמעשה מהמפורסמות ביותר בהצלחתו של לוגו לשתול מסר תת מודע. החץ המחייך, העובר מהאות הראשונה בא' –ב' עד לאחרונה מעביר את המסר "הכל – תת קורת גג אחת, ובכיף, הנאה, נוחות וקלות". יש מי שטוענים כי החץ הוא גם מסר למשלוח מהיר – ובכך – לא יכול הלוגו של אמזון לבצע את עבודת שליחת המסר התת הכרתי שלו טוב יותר.

אם כך….מסרים תת הכרתיים

 הם מסרים שמשפיעים על התודעה שלנו מבלי שתהיה בידינו האפשרות לשלול אותם או לא לקבלם לתת המודע שלנו.
אלו מסרים שבעצם מועברים לתודעה שלנו ללא ידיעתינו!

פופקורן, קוקה קולה.. ומה עוד?

במרוצת השנים הבינו בתום הפסיכולוגיה כי אם ניתן לשנות התנהגות רכישה וקנייה באמצעות מסרים תת הכרתיים סביר מאוד להניח כי גם דפוסי מחשבה והתנהגות אחרים ניתן יהיה לשנות. המחקר בתחום עוד בשלביו הראשוניים ביותר והכיוון המסתמן הוא כי מסרים תת הכרתיים אכן עובדים, אך יעילותם באה לביטוי בעיקר כאשר ישנו רצון מודע לשינוי.
במילים אחרות – המסר התת הכרתי לקניית פופקורן וקולה יצור שינוי ויכוון לקנייה אצל הצופים שמלכתחילה היה להם רצון מודע לכך, אך נמנעו מהקנייה.
אז אם כך, אם יש רצון מודע לשינוי – מדוע הצורך בכלי לשינוי לא מודע?
אם מישהו מודע לרצון ולצורך שלו ליצור שינוי באמונה שלו על כסף ומכאן שינוי בהתנהלות הכלכלית שלו – מדוע שיהיה לו צורך בשינוי תת הכרתי?

תודעה היא בסך הכל מוח בפעולה

(או במילים אחרות….כיצד, באופן פיזי ממש, נוצרות המחשבות במוחינו?)

המחשבות שלנו הן בסך הכל תאי עצב ונוירונים בפעולה. כל מחשבה וכל ידע מגיע מהמוח – שהוא בעצם מערכת של נוירונים ותאי עצב. כל מחשבה היא קשר תאי במוח. ככל שאנו מחזיקים במחשבה לאורך זמן רב יותר, הקשר העצבי היוצר אותה חזק ומתחזק כל יום ועל כן – קשה יותר שלא לחשוב את המחשבה הלא רצויה.
זו הסיבה שהמושג "תחשוב חיובי" הוא מאוד שטחי ומטעה, משום שהוא מיצר רושם כאילו בחירת המחשבות שלנו היא תהליך קל ופשוט.
למעשה, אם חותרים לעומק המשמעות של חשיבה חיובית – יהיה נכון לומר כי הדרך הנכונה היא לזהות את המחשבות הלא רצויות שלנו ולמצוא את הכלים שלאורך זמן יעזרו לנו לפורר קשרים עצביים היוצרים מחשבות אלו.
וממש כמו שלאחר תאונה נדרש זמן ממושך לחיזוק השריר באצמעות פזיותרפיה חוזרת ונשנית – גם במקרה זה, פירור ופרימה של קשרים בינעצביים שיוצרים מחשבות לא ראויות דורש זמן, התמדה וכלים תודעיים יעילים. תאי עצב אלו היוצרים את מארג האמונות והמחשבות שלנו – פולטים תרכובת חומר המשודרת לכל חלקי גופינו דרך עמוד השדרה.

כאשר אנו חושבים "אף אחד לא אוהב אותי" ישנו קשר בינעצבי היוצר מחשבה זו ותרכובת כימית הנוצרת כתוצאה ממחשבה זו שמעבירה מסר ורגש לכל הגוף.

לעיתים קרובות מאוד שינוי פשוט של המחשבה ל "קל לאהוב אותי" אינו מספיק, משום שהמחשבה הקודמת והישנה חזקה מספיק עד כי המחשבה הנגדית והחיובית נתקלת בקיר החוסם וכאילו אומר "היי! אני כאן ואני מחליט, ואם אני במשך שנים רבות החלטתי שאף אחד לא אוהב אותי, את, מחשבה חדשה ולא הגיונית – לא יכולה להסיר אותי מהמוח הזה".

מסרים תת הכרתיים בעצם "עוקפים" את המחסום של המחשבות הישנות, המודעות והלא רצויות. מסרים אלו מגיעים ישירות אל תת המודע ומשם אל מערכת העצבים המעבירה מסר של רגש אחר, חדש, חיובי ומרענן יותר אל כל תאי הגוף.

כיצד עובד מסר תת הכרתי?

(או במילים אחרות….כיצד, באופן פיזי ממש, נוצרות המחשבות במוחינו?)

1.תמונות שהעין לא מספיקה לקרא ולראות.
לדוג', תמונה הקופצת על מסך המחשב למספר מאיות השניה, במהירות כזו שהעין לא מצליחה לקלוט ובטח שלא מספיקה לקרא. אך תת המודע קולט את המסר.
מסרים אלו שמוטמעים לאורך זמן בתת המודע שלנו עשויים באופן עדין מאוד לשנות את ההתנהגות שלנו.

2.קטעי שמע של מוסיקה בהם קיימים מסרים תת הכרתיים שהמודע אינו שומע אכן מועברים באופן לא מודע.
3.מדבקות שקופות עם כתב בהיר מאוד שהעין אינו רואה באופן מודע. ישנן חברות המאפשרות ליצור מדבקות עם מסרים אישיים אותם אתם בוחרים להטמיע בתת המודע שלכם.
ניתן להדביק מדבקות אלו על המקרר בבית, על המראה בחדר מקלחת, ארון בגדים ועוד.
היות ואלו מדבקות שקופות, הן לא ימשכו את תשומת לבכם באופן מודע אך באופן תהליכי, איטי, ועדין מאוד, יטפטף המסר החדש את תת המודע.a

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

הקורס המלא לאסטרטגיות למידה עלה לאתר

צפייה ללא עלות – מיני קורס המסביר מה המרכיבים לשיפור ההבנה, הזיכרון והשליפה של כל ידע שנלמד.