שמרית דרור -
אסטרטגיות למידה, הוראה מתקנת, וטיפול נוירופידבק – ילדים, נוער וסטודנטים
אסטרטגיות למידה, הוראה מתקנת, וטיפול נוירופידבק – ילדים, נוער וסטודנטים
העשרה אינסטרומנטלית היא שיטה פסיכו-חינוכית שפותחה על ידי דר' דניאל פורנשטיין, שנועדה לשפר את הכישורים הקוגניטיביים והרגשיים של ילדים ומבוגרים כאחד. שיטה זו מתמקדת בהקניית כלים וכללים שיכולים לשפר את תהליכי הלמידה והחשיבה של הפרט, תוך יצירת סביבה מעודדת ומאתגרת.
הפגישות הן פגישות אישיות או קבוצתיות בקבוצה של עד 3 ילדים.
הכלים מסייעים לפיתוח קוגניטיבי.
במוח שלנו למעשה יש פונקציות רבות שעוזרות ומסייעות לנו לבצע תהליכים מחשבתיים לאורך כל היום, החל מהבחירה מה ללבוש בבוקר, איזה מוצר לבחור מהמדף בסופר ועד לתרגילים מורכבים בחשבון.
למשל, עד כמה שנראה לכם ברור שיש לכם יכולת לבצע מיון של חפצים בארון, זהו תהליך שנקרא תהליך של מיון, והוא ממש פונקציה נוירולוגית שקיימת לנו במוח. עם אותה פונקציה אנו גם נבצע תרגילים בחשבון או הבנת הנקרא או כל מקצוע אחר בו נדרש תהליך של מיון.
עוד פונקציות – מיני רבות מאוד שקיימות במוח שלנו – היכולת לבצע השוואה בין פרטים, היכולת לאתר פרטים לפי הגדרות שהגדרנו מראש, היכולת להסיק מהכלל אל הפרט וההיפך.
כל תהליך למידה – שהוא בעצם תהליך קוגניטיבי – מורכב משימוש במגוון פונקציות שיש לנו במוח.
תדמיינו את הפונקציות במוח כמעין אפליקציות שיש לנו במוח, ועלינו רק לחזק את המיומנויות של השימוש בהן.
בשיטת העבודה של ד"ר פורנשטיין – העשרה אינסטרומנטלית, אנו משכללים פונקציות קוגניטיביות שונות במוח כך שהשימוש בהן יהיה יעל יותר בזמן למידה ועל כן – כל תהליך למידה עשוי להיות קל ומהיר יותר.
העשרה אינסטרומנטלית מיועדת לשימוש במגוון תחומים, כולל חינוך פורמלי ובלתי פורמלי, טיפול פסיכולוגי, פיתוח מקצועי והכנה לשוק העבודה. היא משמשת ככלי עזר עבור מורים, מאמנים ומדריכים, במטרה לשפר את תוצאות הלמידה וההסתגלות של תלמידים בכל הגילאים.
העשרה אינסטרומנטלית של דר' פורנשטיין מציעה גישה חדשנית ומחקרית לשיפור מיומנויות הלמידה והחשיבה. השיטה מעניקה למשתתפים כלים מעשיים שיכולים לשפר את איכות חייהם ולסייע להם להצליח בכל תחום בו יבחרו.