שמרית דרור -

הוראה מתקנת, אימון אישי וטיפול נוירופידבק - ילדים, נוער וסטודנטים

גבעתיים

גבעתיים -

שיפור מיומנויות למידה – מהו תהליך למידה נכון?

שיפור מיומנויות למידה ותהליך למידה נכון | שמרית דרור - יוצרים מציאות

כשנגשים ללמד ילד מקצוע וחומר חדש, יש דבר אחד, וברור מאליו (ועדיין יש לאומרו) והוא:  אנו בעצם עובדים עם המוח. מכונה – שבעצם יש לדעת לתפעל אותה.

לילד אין כל בחירה על תהליך הקליטה שלו, רמת הידע שלו – בטח בשלבים מוקדמים של החיים. זו האחריות שלנו המבוגרים לדעת כיצד למצוא את המפתח הנכון להטמעת הידע בתוכנה (המוח) של ילדיכם.
נכון, ישנם המון היבטים המשפיעים על תהליך למידה. בהם הסביבה התומכת והמאפשרת הכוללת שקט ללמידה, רוגע ושקט נפשי.
גם הרגלי שינה, אכילה וכדומה ישפיעו על יכולת התפיסה, קליטה ולבסוף הפלט (תוצאה לימודית של הילד). ויותר מהכול אני מאמינה בהחדרת המוטיבציה בילד.

שיפור מיומנויות בתהליך למידה

יש מספר תהליכי למידה שאם נהיה מודעים אליהם, ונפעל לפיהם, יקלו ככל הנראה על תהליך הלמידה של הילד. באתר זה מפורטות חלק מהשיטות בהם אני מלמדת תלמידים כבר שנים רבות ומובילה יותר מ 90 מהם אחוז למצוינות. בעבודתי אני מדריכה את הילדים לעבודה עם מעל 20 אסטרטגיות למידה.

כמובן, שאלו לא רק השיטות וסביבת העבודה. מדובר גם בקשר האישי הנוצר מול המורה שיוצר מחויבות ללמידה והתמדה.

זהו התפקיד שלנו המבוגרים להביא את הילד ללמידה גם כאשר כל דבר אחר מעניין אותו יותר וללמד אותו השקעה. הדבר נכון בעיקר במקרה של ילדים שנחלו כישלון או כישלונות רבים בעבר. הגיעו אלי תלמידים רבים בממוצע 50 בכיתה ו' עם רמת ידיעת אוצר מילים באנגלית ברמה של תחילת ג'. תלמידים שבסוף כיתה ו' לא ידעו את התרגום למילה Dog and garden – מילים בסיסיות ביותר ובעזרת התמדה, יצירת מחויבות אצל התלמידים לתהליכי למידה ושיטות הטמעה נכונות – חולל שינוי גדול עד שחלקם הגיעו להקבצות א' בציונים גבוהים.

לפני שאפרט כאן על קצה המזלג שיטות למידה איתן אני עובדת – חשוב להסביר דגש עיקרי. ישנם שני גורמים שיותר מכל ישפיעו על הילד לקראת תהליך למידה:

1. אמונה ביכולתו. ילד שמאמין כי אינו יכול ילמד רק כי מכריחים אותו. ואז במקרה כזה אנו נכנסים למעגל, ילד לא מאמין שהוא יכול > לומד מתוך הכרח ואילוץ (כלומר אין רצון אמיתי) > אין תוצאות חיוביות שהן בעצם ההוכחה לכך ש > לילד אין אמונה בעצמו (הפעם כביכול מוצדקת).

2. הבנה להיגיון העומד מאחורי תהליכי הלמידה. כשאני מלמדת אני תמיד מזכירה לתלמידים שלי את ההיגיון. כשאני מלמדת  שפה אני מסבירה את החשיבות לניסוח ברמה גבוהה בהצלחה בחיים, כשאני מלמדת כתיבה אני מסבירה שלעיתים מייל לא מנוסח נכון עלול להשאיר רושם מוטעה אודותיך על הצד השני, וכשאני מלמדת אנגלית אני מסבירה שוב שוב שהיום אין מקצוע שבו לא נדרשת השפה האנגלית ובתחומים רבים לצורך הצלחה גבוהה חובה אנגלית ברמה גבוהה. אנו נמצאים במצב שעבודות רבות, הולכות וגדלות דורשות אנגלית שפת אם. העולם הופך להיות גלובלי יותר, ולכן השפה האנגלית חשובה מאוד.

במילים אחרות, כדי לסכם את סעיף 2 אצטט משפט שבעיני מסכם את אחד מתפקידיו העיקריים והחשובים ביותר של כל איש חינוך:

"איך בונים ספינה? אוספים אנשים ונוטעים בהם את האהבה והכמיהה לים הגדול, הרחב והאינסופי. ולא מקבצים אנשים ואומרים להם להכין תוכניות,  לאסוף חומרים ולבנות ספינה".

מה שחשוב מאוד לזכור, יותר מהכול, בכל תהליך למידה (נכון לכל המקצועות) שהצפה של המוח בידע חדש מבהילה אותו. הבהלה, שהיא לרוב אינה מודעת, עוצרת את תהליך הלמידה.

על כן, בשיטה בה אני מלמדת את התלמידים שלי, אני מפרקת כל נושא נלמד לכמה שיותר גורמים.

היכן מתחילה הבעיה? 

כאשר אנו כמורים כ"כ שולטים בחומר הנלמד, קשה לנו להבין מה הם אבני היסוד. כשמבוגר כבר שולט בתרגום מילים באנגלית, או אף מדבר אנגלית שפת אם, הפירוק לגורמים של משימת הלמידה הינה משימה שדורשת הבנה. באופן אירוני – ככל שאדם בוגר יותר מיומן בחומר הנלמד כך תהיה מלכת ההוראה קשה יותר עבורו אם לא רכש את הידע כיצד לפרק חומר נלמד לרכיבים קטנים ביותר עבור הלומד. 

מלבד החלוקה לנושאים קטנים, אסטרטגיות הלמידה כוללות הטעמה של שיטות לימוד אלו בכמה שיטות למידה העובדות על מרכזים שונים במוח כאשר עיקר ההבחנה צריך להיעשות בהבנה על הדרך הנכונה ביותר לילד מבחינת השיקולים הבאים: האם הילד לומד באופן שמיעתי באופן הטוב ביותר (ואז אפשר פשוט להקשיב להרצאות), האם הוא חזותי כלומר צריך לראות כתב מול העיניים או תמונה? האם למידה חווייתית זה מה שהילד צריך? 

באתר זה ניתן לקרוא על טכניקות שונות לעבודה דרך מגוון טכניקות שעובדות על דרכי למידה המותאמות אישית.

חשוב מאוד לזכור שני דברים:

גם אם ילד לדוגמה לומד רק דרך חזותית –  חשוב לעבוד איתו בעיקר דרך טכניקה זו אך חשוב לא פחות לשלב גם למידה דרך טכניקות אחרות כדי להטמיע את החומר בכמה אזורים שונים במוח מה שיסייע מאוד בתהליך שליפת הידע.

לזכור תמיד כי תהליך למידה בנוי מהטמעת הידע ושליפה שלו.
אם נלמד ולא נדע לבטא בזמן אמת את הידע – כל תהליך הלמידה אינו כדאי.
ועל כן – למידה דרך טכניקות למידה שונות יעזרו להטמיע ידע בחלקים שונים במוח מה שבקלות יעזור לשלוף את הידע בזמן אמת – בחיים או במבחנים.

 

One thought on “שיפור מיומנויות למידה – מהו תהליך למידה נכון?

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

קורסים דיגיטליים

קורסים דיגיטליים בתחומי אסטרטגיות למידה והפרעות קשב

הקורס המלא לאסטרטגיות למידה עלה לאתר

צפייה ללא עלות – מיני קורס המסביר מה המרכיבים לשיפור ההבנה, הזיכרון והשליפה של כל ידע שנלמד.