איך לדמיין כדי ליצור ואיך לדמיין כדי ללמוד חשבון?
זהו חלקו הראשון של הפוסט. חלקו השני מופיע בקישור זה.מל רובינס היא אחת מנשות ההתפתחות האישית הידועות בעולם. יש לה פודקאסט מאוד מצליח ובאחד הפרקים
אסטרטגיות למידה, הוראה מתקנת, וטיפול נוירופידבק – ילדים, נוער וסטודנטים
אסטרטגיות למידה, הוראה מתקנת, וטיפול נוירופידבק – ילדים, נוער וסטודנטים
ילדים הולכים לבית ספר ומשקיעים לא מעט שעות שבועיות בלימודי חשבון, עברית, תורה, טבע, היסטוריה וכדומה. עם זאת, רבים לא לומדים את הבסיס. רבים מהילדים לא מקבלים את הכלים הנדרשים כדי להבין כיצד מפתחים אסטרטגיות למידה אישיות- כיצד מפתחים מיומנויות למידה שמסייעות להפנים את החומר הנלמד באופן מהיר ואיכותי. עם זאת, טוב לדעת שממש כפי שניתן ללמוד בכול גיל לקרוא ולכתוב, כך גם בכול גיל ניתן לעצור להבין כיצד ללמוד נכון.
רבים מהאנשים והילדים טועים לחשוב שהם יודעים כיצד ללמוד. מבחינתם אם היה מבחן שאליו למדו ושבו קיבלו תוצאה גבוהה, הרי שמדובר בסימן לכך שהם יודעים כיצד ללמוד. פה אנו באים לומר שגם אם הציונים סה"כ היו טובים, אין זה בהכרח אומר שיודעים כיצד ללמוד. יותר מכך, אני מבקשת להבהיר שכל אחד צריך לסגל לעצמו שיטת לימוד מעט שונה, פשוט כי כל אחד הוא אדם שחושב אחרת, שהריכוז שלו מופרע מאלמנטים אחרים ושהקושי שלו בלמידה בא לידי ביטוי בצורה שונה. מכאן שאין נוסחה מתמטית שמצביעה על הדרך הנכונה, אם כי כן קיימים קווים מנחים זהים, ועל כן הנחיה מקצועית מאוד חשובה.
בהתאם להגדרה, אסטרטגיות למידה הן סך הפעולות שמבצעים כדי להשיג מטרה לימודית. מכאן שהן כוללות מצבור של טכניקות וטקטיקות. כמו כן, כיוון שכל אחד מעט שונה, כל אחד צריך למצוא את האסטרטגיה האידאלית עבורו, כאשר יש לקחת בחשבון שעבור משימות שונות רצוי לבחור בטכניקות שונות. מכאן שעל מנת להפיק את המיטב מאותן אסטרטגיות, יש להגדיר מטרה, לתכנן מראש את דרך הלמידה, להטמיע גמישות אסטרטגית וכמובן שגם למדוד את איכות התוצאה. נשמע מורכב? הנחייה מקצועית בהחלט מבטיחה תהליך נוח ומסודר, ויותר מכל תהליך ממוקד צורך.
אז כן, בהחלט מדובר בעוד נדבך שרצוי ללמוד, אך גם מדובר בנדבך מאוד משמעותי שאין לוותר עליו. מדוע? עברו על 5 הסיבות העיקריות:
מפיקים את המיטב ממוטיב הלמידה – ברגע שפעם אחת לומדים מיומנות למידה, ניתן במשך שנים להפיק את המיטב מכל סוג של למידה, פשוט כיוון שהבסיס קיים.
מונעים חשש וחוסכים בזמן – יישום של דרכי למידה מותאמות אישית מסייע לחסוך בזמן למידה ואף נמנע חשש מהתהליך עצמו.
בונים ביטחון עצמי ולומדים מהי תחושת מסוגלות – ברגע שמפתחים נכונה דרכי ומיומנויות עבודה ולמידה, מגיעים לתוצאות לימודיות הרבה יותר גבוהות, כך שבין היתר חשים תחושת מסוגלות ומגבירים את הביטחון העצמי.
בונים דחף ללמוד – מעט כמו הביצה והתרנגולת. ברגע שחשים תחושת מסוגלות (בעקבות רכישת אסטרטגיה לימודית) נפרץ פתח. פתאום יש רצון עז ללמוד, פשוט כי תהליך הלמידה חדל מלהיתפס כמפחיד.
עוקפים מראש את נקודת התורפה – זוכים לסמן מראש את נקודת התורפה האישית (למשל חוסר יכולת לעקוב בעת הרצאה), כך שלומדים כיצד לעקוף אותה.
אין ספק שחשוב ללמוד כיצד ללמוד נכון ואין ספק שרבים לא זוכים ללמוד זאת. מכאן שבין אם חוששים מנושא הלמידה ובין אם מבקשים להפיק את המיטב ממסלול הלמידה, הרי שללא ספק פיתוח מיומנויות אישיות ואסטרטגיות למידה נחוץ ביותר – מפתח את תחושת ההצלחה ומוביל לתוצאות. יש להבין שבראש ובראשונה תפקידו של המורה להתאים אסטרטגיית למידה לכל ילד וילדה. אין זה המצב? מוטב להיעזר בסיוע מקצועי!
זהו חלקו הראשון של הפוסט. חלקו השני מופיע בקישור זה.מל רובינס היא אחת מנשות ההתפתחות האישית הידועות בעולם. יש לה פודקאסט מאוד מצליח ובאחד הפרקים
זהו חלקו השני של הפוסט, חלקו הראשון נמצא בקישור זה. זה קרה אצלי אחרי שנים רבות כבר במקצוע, אלפי תלמידים עברו דרכי – כאלו שהם
קרו שני מקרים השבוע, כביכול כל כך לא קשורים לאסטרטגיות למידה, ובכל זאת המבט שהיה לי על הפנים כאשר דברים אלו קרו/נאמרו גרם למי שאמר
לאורך השנים בעבודה עם ילדים עם לקויות למידה והפרעות קשב לומדים ומבינים דברים שבאף מוסד לימודים חינוכי או השתלמות מקצועית לא מלמדים. הנה דוגמה קטנה
מסיימת שיעור עם ילדה קסומה מאין כמותה מהעיר הרצליה, הילדה לומדת אצלי קריאה בעברית בשל קושי ופער שנוצר עם השנים. הילדה מאובחנת עם הפרעות קשב
כשאנו מדברים על אסטרטגיות למידה – חשוב שנבדיל בין אסטרטגיות הבנת הנקרא או אסטרטגיות כלליות בכל מקצוע/תחום אחר. כאשר אנו מדברים על אסטרטגיות למידה כלליות
לפני שבוע הגיעה אלי תלמידה חדשה, שסירבה בכל תוקף להגיע לשיעורי אנגלית פרטיים,והסכימה בכל זאת,רק משום שחברה שלה, תלמידה שלי, ספרה לה שאני לעיתים – במקרים מסוימים, דוגלת
במאמר זה תוכלו לקרא על מספר הצעות למיומנויות למידה במגוון נושאים – חלקם כלליים הנוגעים לכל תחום, נושא ומקצוע ואחרים ספציפיים – לדוגמה מיומנויות למידה באנגלית.
בעמוד זה תוכלו לקרא על דרך נהדרת לתרגום אוצר מילים באנגלית – אך לפני כן: זכרו את הכלל – הצפה של המוח בידע חדש עוצרת
משחק מילים באנגלית המטרה – חיזוק אוצר מילים באנגלית בוחרים נושא, למשל – חיות. לא בוחרים את כל החיות מפני שהמטרה היא לחדד כל פעם את
קורסים דיגיטליים בתחומי אסטרטגיות למידה והפרעות קשב