שמרית דרור -

אסטרטגיות למידה, הוראה מתקנת, וטיפול נוירופידבק – ילדים, נוער וסטודנטים

אסטרטגיות למידה, הוראה מתקנת, וטיפול נוירופידבק – ילדים, נוער וסטודנטים

גבעתיים -

איך לדמיין כדי ליצור ואיך לדמיין כדי ללמוד חשבון?

החשיבות העצומה שמאחורי אסטרטגיות למידה

ילדים הולכים לבית ספר ומשקיעים לא מעט שעות שבועיות בלימודי חשבון, עברית, תורה, טבע, היסטוריה וכדומה. עם זאת, רבים לא לומדים את הבסיס. רבים מהילדים לא מקבלים את הכלים הנדרשים כדי להבין כיצד מפתחים אסטרטגיות למידה אישיות- כיצד מפתחים מיומנויות למידה שמסייעות להפנים את החומר הנלמד באופן מהיר ואיכותי. עם זאת, טוב לדעת שממש כפי שניתן ללמוד בכול גיל לקרוא ולכתוב, כך גם בכול גיל ניתן לעצור להבין כיצד ללמוד נכון.

טעות נפוצה – חושבים שיודעים כיצד ללמוד

רבים מהאנשים והילדים טועים לחשוב שהם יודעים כיצד ללמוד. מבחינתם אם היה מבחן שאליו למדו ושבו קיבלו תוצאה גבוהה, הרי שמדובר בסימן לכך שהם יודעים כיצד ללמוד. פה אנו באים לומר שגם אם הציונים סה"כ היו טובים, אין זה בהכרח אומר שיודעים כיצד ללמוד. יותר מכך, אני מבקשת להבהיר שכל אחד צריך לסגל לעצמו שיטת לימוד מעט שונה, פשוט כי כל אחד הוא אדם שחושב אחרת, שהריכוז שלו מופרע מאלמנטים אחרים ושהקושי שלו בלמידה בא לידי ביטוי בצורה שונה. מכאן שאין נוסחה מתמטית שמצביעה על הדרך הנכונה, אם כי כן קיימים קווים מנחים זהים, ועל כן הנחיה מקצועית מאוד חשובה.

הרעיון הכללי שמאחורי אסטרטגיות למידה

בהתאם להגדרה, אסטרטגיות למידה הן סך הפעולות שמבצעים כדי להשיג מטרה לימודית. מכאן שהן כוללות מצבור של טכניקות וטקטיקות. כמו כן, כיוון שכל אחד מעט שונה, כל אחד צריך למצוא את האסטרטגיה האידאלית עבורו, כאשר יש לקחת בחשבון שעבור משימות שונות רצוי לבחור בטכניקות שונות. מכאן שעל מנת להפיק את המיטב מאותן אסטרטגיות, יש להגדיר מטרה, לתכנן מראש את דרך הלמידה, להטמיע גמישות אסטרטגית וכמובן שגם למדוד את איכות התוצאה. נשמע מורכב? הנחייה מקצועית בהחלט מבטיחה תהליך נוח ומסודר, ויותר מכל תהליך ממוקד צורך.

5 סיבות מובילות להשקעה באסטרטגיות למידה

אז כן, בהחלט מדובר בעוד נדבך שרצוי ללמוד, אך גם מדובר בנדבך מאוד משמעותי שאין לוותר עליו. מדוע? עברו על 5 הסיבות העיקריות:

מפיקים את המיטב ממוטיב הלמידה – ברגע שפעם אחת לומדים מיומנות למידה, ניתן במשך שנים להפיק את המיטב מכל סוג של למידה, פשוט כיוון שהבסיס קיים.
מונעים חשש וחוסכים בזמן – יישום של דרכי למידה מותאמות אישית מסייע לחסוך בזמן למידה ואף נמנע חשש מהתהליך עצמו.
בונים ביטחון עצמי ולומדים מהי תחושת מסוגלות – ברגע שמפתחים נכונה דרכי ומיומנויות עבודה ולמידה, מגיעים לתוצאות לימודיות הרבה יותר גבוהות, כך שבין היתר חשים תחושת מסוגלות ומגבירים את הביטחון העצמי.
בונים דחף ללמוד – מעט כמו הביצה והתרנגולת. ברגע שחשים תחושת מסוגלות (בעקבות רכישת אסטרטגיה לימודית) נפרץ פתח. פתאום יש רצון עז ללמוד, פשוט כי תהליך הלמידה חדל מלהיתפס כמפחיד.
עוקפים מראש את נקודת התורפה – זוכים לסמן מראש את נקודת התורפה האישית (למשל חוסר יכולת לעקוב בעת הרצאה), כך שלומדים כיצד לעקוף אותה.

מתחילים מהבסיס ומגיעים רחוק

אין ספק שחשוב ללמוד כיצד ללמוד נכון ואין ספק שרבים לא זוכים ללמוד זאת. מכאן שבין אם חוששים מנושא הלמידה ובין אם מבקשים להפיק את המיטב ממסלול הלמידה, הרי שללא ספק פיתוח מיומנויות אישיות ואסטרטגיות למידה נחוץ ביותר – מפתח את תחושת ההצלחה ומוביל לתוצאות. יש להבין שבראש ובראשונה תפקידו של המורה להתאים אסטרטגיית למידה לכל ילד וילדה. אין זה המצב? מוטב להיעזר בסיוע מקצועי!

שאלות ותשובות על הפרעות קשב וריכוז ולקויות למידה - שמרית דרור

משחק מילים באנגלית

משחק מילים באנגלית המטרה – חיזוק אוצר מילים באנגלית  בוחרים נושא, למשל – חיות. לא בוחרים את כל החיות מפני שהמטרה היא לחדד כל פעם את

לקריאת המאמר >

קורסים דיגיטליים

קורסים דיגיטליים בתחומי אסטרטגיות למידה והפרעות קשב