הרעיון הבא יכול לשמש כמערך שיעור מקסים למורות, לשיעור חינוך שמטרתו לעורר אצל התלמידים רצון ללמידה, אחריות, שאפתנות וחריצות.
הורים – הזדמנות נהדרת לזמן איכות של צמיחה והנאה עם הילד שלכם.
בתחילה, ללא כל הקדמה, מקרינים לילד את הסרטון המצחיק הבא מתוך רחוב סומסום.
הסרטון, להבדיל מהרבה סרטונים אחרים בהם משתמשים בשיעורי חינוך, לא הוגדר ולא הוכן מלכתחילה כסרטון חינוכי, אלא זהו פשוט קטע מצחיק מתכנית הילדים הישנה והאהובה רחוב סומסום.
היות וכך, יהיה קשה יותר לילדים להבין איך זה מתקשר לשיעור חינוך.
בסוף הצפייה בסרטון שואלים את הילדים כיצד יכול הקטע הקצר הזה, שמטרתו היתה הומור בלבד, להקשר לאיכות החיים שלנו.
החלק המפתיע הוא כרגיל, לשמוע אצל כל אחד מחשבה אחרת על הקשר בין הסרטון לחיים עצמם.
בעוד הכוונה הראשית היא כפי שאני הולכת לתאר עוד רגע, אצלי בכיתה, הפתיעו התלמידים בעוד המון דרכים ונקודות מבט על התוכן בסרטון. קישור לסרטון:
https://www.youtube.com/watch?v=Sm8QpI-A5fE
לאחר ששומעים לדעתם של מספר ילדים, מסבירים את העיקר.
שלמעשה, רובינו חיים את החיים כשאנו תמיד רוצים להיות שם. וכשהשם הופך להיות כאן, הוא כבר לא עונה להגדרה של "שם" ולכן, אנו מיד שוב רוצים להיות > "שם", וגם לאחר שמגיעים ל "שם" החדש, גם אז הוא הוא מיד הופך ל"כאן", ואילו אנו, תמיד רוצים להיות רק "שם".
לאחר מכן ניתן לקיים שיחה קצרה – מדוע רובינו לא מרוצים באופן תמידי במקום שלנו? באיזה שלב שאפתנות ורצון להצליח ולהשיג יותר בחיים הופכים לחיסרון משום שאנו לעולם לא נהנים מההווה שלנו?
בסיום שיחה קצרה זו מומלץ לתת לילד/נער דף תרשים "כמה אני מרוצה".
בהקלדת ביטוי המפתח "גלגל החיים" תוכלו למצא דפים רבים להדפסה.
דוג' לדף זה מופיעה בסוף העמוד.
כיצד מתחילים לעבוד?
יש לשנות את שמות התחומים מסביב למעגל כך שיתאימו לתחומי חייו של ילד מתבגר/נער. מומלץ להשאיר אזור אחד או שניים ריקים כך שהילד יוכל להכניס תחומים אישיים מחייו שאולי לא חשבנו עליהם.
תחומים לדוג': חברים, קשר עם הורים, קשר עם אחים, תחושה של ביטחון בכיתה.
על הילד לעבור כל תחום ולצבוע עד למספר הקו שמבחינתו מציין את הרמה בה הוא מרוצה מאותו תחום בחייו. כך שאם לדוג' בלימודים הוא מרוצה מהצלחתו ברמה של 6, החל משלב זה עד שלב שש יש לצבוע בצבע נבחר.
כל אחד מהתחומים יש לצבוע בצבע שונה.
לאחר מכן, יש להציע לילד לקחת מחברת אישית המיועדת לכך, ולעבור כל תחום באופן נפרד ולרשום את הרצוי ומצוי ואת הרצוי הלא מצוי. להלן דוג':
נניח כי בתחום החברתי הילד סימן 6 שלבים מתוך עשר.
נמליץ לו לרשום:
א. מדוע צבעת שישה שלבים? מה יש שם שהוא רצוי כ"כ. לדוג', יכול הילד לענות כי יש לו הרבה חברים, כי יש לו חברים טובים שתמיד תומכים בו, שהוא מרגיש אהוב מאוד ורצוי בקרב חבריו.
ב. מדוע נשארו ארבעה שלבים ריקים? מה הרצוי בעיניו אך לא מצוי בחייו? כאן יכול הילד לדוג' לענות כי הוא אומנם מרגיש אהוב ורצוי בקרב חבריו, אך הוא לא יודע כיצד ליצור חברויות חדשות על אף שהוא רוצה בכך. דוג' נוספת – יכול הילד לציין כי אומנם יש לו הרבה חברים והוא מוקף ואהוב, אך לא נפגש אתם מספיק וחסר לו זמן פנוי בו הוא פשוט מבלה עם חבריו.
בדרך זו, מקבל הילד תמונה על חייו. כך הוא לומד על הטוב שיש בחייו ושאולי בשגרה הוא שוכח להעריך. הראייה הבהירה של "מה עובד בחיי" תעזור לילד לא רק להעריך אלא רק לזהות את הטוב כדי לדעת לשמור עליו.
זה החלק של ה "כאן" מהסרטון של כאן ושם מרחוב סומסום, וזה הזמן לזכור שיש הרבה בתוך ה "כאן" ושכדאי ליהנות ממנו.
בנוסף, וחשוב מכך, גלגל החיים עוזר לו לדייק מה עוד חסר בחייו כך שהוא יוכל הילד/מתבגר למקד את מעשיו להתקדמות קדימה, לצמצום הפער בין המצוי לרצוי, כדי להגיע ל – "שם" תוך כדי הנאה גדולה מה – "כאן".
לזכור תמיד להכין עם הילד רשימה מה ניתן לעשות על מנת להשיג את הרצוי והלא מצוי ולא רק להישאר עם תמונת המצב.