שמרית דרור -

אסטרטגיות למידה, הוראה מתקנת, וטיפול נוירופידבק – ילדים, נוער וסטודנטים

אסטרטגיות למידה, הוראה מתקנת, וטיפול נוירופידבק – ילדים, נוער וסטודנטים

גבעתיים -

העשרה אינסטרומנטלית בהכשרת מכון  פורנשטיין

העשרה אינסטרומנטלית היא שיטה פסיכו-חינוכית שפותחה על ידי דר' דניאל פורנשטיין, שנועדה לשפר את הכישורים הקוגניטיביים והרגשיים של ילדים ומבוגרים כאחד. שיטה זו מתמקדת בהקניית כלים וכללים שיכולים לשפר את תהליכי הלמידה והחשיבה של הפרט, תוך יצירת סביבה מעודדת ומאתגרת.
הפגישות הן פגישות אישיות או קבוצתיות בקבוצה של עד 3 ילדים.

הכלים מסייעים לפיתוח קוגניטיבי.
במוח שלנו למעשה יש פונקציות רבות שעוזרות ומסייעות לנו לבצע תהליכים מחשבתיים לאורך כל היום, החל מהבחירה מה ללבוש בבוקר, איזה מוצר לבחור מהמדף בסופר ועד לתרגילים מורכבים בחשבון.
למשל, עד כמה שנראה לכם ברור שיש לכם יכולת לבצע מיון של חפצים בארון, זהו תהליך שנקרא תהליך של מיון, והוא ממש פונקציה נוירולוגית שקיימת לנו במוח. עם אותה פונקציה אנו גם נבצע תרגילים בחשבון או הבנת הנקרא או כל מקצוע אחר בו נדרש תהליך של מיון.

עוד פונקציות –  מיני רבות מאוד שקיימות במוח שלנו – היכולת לבצע השוואה בין פרטים, היכולת  לאתר פרטים לפי הגדרות שהגדרנו מראש, היכולת להסיק מהכלל אל הפרט וההיפך.
כל תהליך למידה – שהוא בעצם תהליך קוגניטיבי – מורכז משימוש במגוון פונקציות שיש לנו במוח.
תדמיינו את הפונקציות במוח כמעין אפליקציות שיש לנו במוח, ועלינו רק לחזק את המיומנויות של השימוש בהן.

בשיטת העבודה של ד"ר פורנשטיין – העשרה אינסטרומנטלית, אנו משכללים פונקציות קוניטיביות שונות במוח כך שהשימוש בהן יהיה יעל יותר בזמן למידה ועל כן – כל תהליך למידה עשוי להיות קל ומהיר יותר.

עקרונות מרכזיים של העשרה אינסטרומנטלית:

  1. למידה פעילה: העשרה אינסטרומנטלית מעודדת את המשתתפים להיות פעילים בתהליך הלמידה שלהם. זה כולל פתרון בעיות, ניסוי וטעייה, וכלים אינטראקטיביים שמפתחים את החשיבה.
  2. פיתוח מיומנויות קוגניטיביות: השיטה ממקדת את תשומת הלב על חיזוק מיומנויות כמו זיכרון, קשב וריכוז, יכולת פתרון בעיות וחשיבה יצירתית. היא מתמקדת במיוחד בשיפור הביצוע של פונקציות קוגניטיביות במוח, כמו תכנון, ארגון ויכולת לקיחת החלטות.
  3. תמיכה רגשית: דר' פורנשטיין מדגיש את חשיבות התמיכה הרגשית והחברתית בתהליך הלמידה. הקניית כלים רגשיים תורמת להצלחה אקדמית ולפיתוח עצמי.
  4. אבחון אישי: השיטה מתמקדת באבחון צרכים אישיים של כל לומד, ומתאימה את התכנים והכלים המוצעים כדי להנגיש את הלמידה בצורה הטובה ביותר.
  5. התמודדות עם לקויות למידה: העשרה אינסטרומנטלית מיועדת גם לילדים עם לקויות למידה, הפרעות קשב וריכוז, וילדים על הספקטרום האוטיסטי. השיטה מספקת להם כלים המותאמים לצרכיהם המיוחדים, ובכך מאפשרת להם לשפר את יכולות הלמידה וההתמודדות עם האתגרים השונים.
  6. התארגנות במרחב וניהול זמן: העשרה אינסטרומנטלית לא מתמקדת רק בתחום הפדגוגי, אלא גם מתייחסת להיבטים מעשיים של התארגנות במרחב וניהול זמן. באמצעות תהליכים שמכינים את הלומדים להתמודד עם אתגרים יומיומיים, השיטה מקנה כלים לניהול משימות, תכנון יעיל של לוח זמנים, והבנה של חשיבות הסדר והארגון בחיי היום-יום. יכולות אלו מסייעות לא רק במישור הלימודי, אלא גם בחיים האישיים והחברתיים של הלומדים, ומאפשרות להם לנהל את מרחבם האישי והמקצועי בצורה מיטבית.
  7. יחסים בין-אישיים: השיטה מדגישה גם את חשיבות הכישורים החברתיים והרגשיים, ומסייעת לפתח יחסים בין-אישיים בריאים ומועילים. הלומדים לומדים לתקשר בצורה אפקטיבית, להקשיב ולהביע את עצמם, מה שמחזק את יכולותיהם ליצור קשרים חברתיים משמעותיים.

יישומים

העשרה אינסטרומנטלית מיועדת לשימוש במגוון תחומים, כולל חינוך פורמלי ובלתי פורמלי, טיפול פסיכולוגי, פיתוח מקצועי והכנה לשוק העבודה. היא משמשת ככלי עזר עבור מורים, מאמנים ומדריכים, במטרה לשפר את תוצאות הלמידה וההסתגלות של תלמידים בכל הגילאים.

העשרה אינסטרומנטלית של דר' פורנשטיין מציעה גישה חדשנית ומחקרית לשיפור מיומנויות הלמידה והחשיבה. השיטה מעניקה למשתתפים כלים מעשיים שיכולים לשפר את איכות חייהם ולסייע להם להצליח בכל תחום בו יבחרו.

בואו להכיר את עולם אסטרטגיות הלמידה,
זהו עולם קסום מזמינה אתכם לצפות בשיעורים החשובים ביותר מהקורס המלא