שמרית דרור -

הוראה מתקנת, אימון אישי וטיפול נוירופידבק - ילדים, נוער וסטודנטים

גבעתיים

גבעתיים -

אסטרטגיות למידה הן בסופו של דבר – לעשות סדר בבלגן

לפני שבוע הגיעה אלי תלמידה חדשה, 
שסירבה בכל תוקף להגיע לשיעורי אנגלית פרטיים,
והסכימה בכל זאת,
רק משום שחברה שלה, תלמידה שלי, ספרה לה שאני לעיתים – במקרים מסוימים, דוגלת בשיעורים קצרים, של כ – 25 דקות לכל היותר.

בסוף השיעור היא שאלה מדוע הסתיים כ"כ מהר,
והאם ניתן שהשיעור הבא יהיה ארוך יותר.

אלו רגעי הצלחות שמרגשים אותי כל פעם כאילו זו שנתי הראשונה.

ופתאום ניסיתי להיזכר מתי היה שיעור ההוראה הראשון שלי.

מצחיק, לעולם לא ניסיתי לחשוב מהיכן  בכלל הגעתי לתחום.

פתאום נזכרתי כי כשהייתי בת 16,
יצרו אצלינו בתיכון המדהים בו למדתי,
תכנית התנדבות.

מי שרצה – התנדב והלך פעמיים בשבוע ללמד תלמידים מכיתות ו'.
תלמידה מצטיינת לא הייתי, בינונית ממוצעת לחלוטין.
3 יחידות אנגלית.
3 יחידות חשבון.

ממוצע סביר (70 בערך).

ובכל זאת,
הילדה אותה למדתי קפצה ממצב של הקבצה ג' (אז היו הקבצות),
להקבצה א', בזמן קצר ביותר.

גרתי בעיירת פיתוח,
קטנה, כולם מכירים את כולם.
וזה התפשט כמו אש בשדה קוצים.
פתאום קיבלתי טלפונים והתחלתי ללמד תלמידים בכל העיר.

ובהתחשב בכך שההצלחות הרבות הגיעו הרבה לפני שרכשתי השתלמויות רבות בהוראה,
תמיד ייחסתי את יכולת ההוראה שלי לאיזה משהו מולד בלתי מוסבר.

אבל היום,
לאחר הסמכות והשתלמויות רבות בתחום הפרעות הקשב ולקויות למידה,
אני יודעת בדיוק מדוע ההשתלמויות האלו, הם תוספת קטנה בלבד,
ויודעת יותר מה הפך אותי אז והיום למורה טובה,
עוד לפני שבכלל לקחתי קורסים בהוראה.

תארו לכם כי אתם נכנסים לחדר מלא בבלגן – **וחשוך***.
צעצועים זרוקים בכל מקום,
אוכל וצלחות על השולחן, חפצים זרוקים על הרצפה, על המיטה, על הארון, על השידות.
בלגן שלא רואים כלום.
וכל זה – בחושך מוחלט.
אתם לא תצליחו לסדר מכמה סיבות:

אין לכם מושג שיש בלגן לפני שנכנסתם. חשוך שם.
איך לכם מושג איך  נראה הבלגן,
כי גם בבלגן יש את הסדר שלו,
ואין לכם מושג מהן אפשרויות הסידור,
אתם לא מכירים את החדר, את המבנה, את האנשים, ואיך הם אוהבים את הסדר שלהם בדברים.

ככה זה כשנכנסים לראש של ילד עם הפרעות קשב וריכוז ולקויות למידה.

יש שם בלגן מטורף,
*הוא* לא מבין מה הבלגן שהולך לו בראש,
זה במקרה הטוב שהוא בכלל מבין שיש שם בלגן והוא לא "סתם לא חכם".
*אתם* בטח לא מבינים מה הבלגן שיש לילד שלכם בראש,
וגם זה במקרה שאתם מבינים שזה בסך הכול בלגן שיש לסדר,
ולא שהילד שלכם "סתם לא חכם".

גדלתי בבית בו השכלה היא ערך קדוש.
הוטמע בנו מהילדות.
בהעדר מורים טובים,
נאצלתי למצוא דרך לעשות סדר בבלגן שבראש שלי.
בלי זה לא הייתי מסיימת בגרות.

וזה מה שהפך אותי למורה  לטובה.
הקשיים שלי,
ההפרעות קשב הכמעט בלתי ניתנות לתיאור שלי,
יחד עם החינוך להשכלה כערך קדוש,
הכריחו אותי לעשות סדר בבלגן שלי.

וכך, עוד מגיל תיכון,
כאשר היה מגיע אלי ילד, 
כשהיייתי "נכנסת לתוך הראש שלו",
יכולתי לעשות ולראות מה שאחרים לא יכולים לראות.

להבין שיש בלגן,
להבין מה הבלגן (כל הבלגן והאופי שלו או במילים אחרות כל לקות למידה או הפרעת קשב והתכונות שלה),
להיות עם אור בתוך "החדר הזה",
האור הזה התאפשר,
היכולת הזו לראות את הבלגן בראשו של האחר,
רק משום שהכרתי כ"כ הרבה סוגי "בלגנים" מהראש לי.

היות וראיתי טוב מאוד את הבלגן בראש שלי,
היה אור גדול כאשר נכנסתי לראשם של האחרים,
ראיתי שם את הבלגן,
ובקלות לימדתי אותם להצליח.

היום אני יודעת שמאז מתמיד הייתי מורה לאסטרטגיות למידה.

כמורה לאסטרטגיות למידה אני יודעת כי ללמד אסטרטגיות למידה – זה בעצם – לעשות סדר בבלגן. 
זהו,
זה מה שמבדיל מילד שיש אצלו הצלחה לאחד שלא,
יש סדר בבלגן.
(מסייגת כאן בעיות התנהגות קשות ומצבי אוטיזם כמובן- שם אין לי ניסיון ולא יכולה לחוות דעה).

הבנת הבלגן המטורף שהולך אצלם בראש, עוזר לי להיות מורה שעוזרת להם לסדר,
אך נקודת ההתחלה לכל אלו,
היא ההבנה.
הם יודעים ומרגישים,
שאני באמת מבינה אותם.
לא כמשחק, לא כדי "לעבוד עליהם".
אני באמת מאמינה שכל תלמיד יכול להצליח,
ובאמת מבינה אותם.
(שוב, מחויבת לרשום, מסייגת כאן בעיות התנהגות קשות ומצבי אוטיזם כמובן- שם אין לי ניסיון ולא יכולה לחוות דעה).

קחו מכאן את המסר הבא,
כל מה שהילד שלכם צריך זה:
אמונה בעצמו, אמונה מאחרים, מוטיבציה פנימית וחיצונית, ו….

סדר בבלגן בראש שלו.ה.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

קורסים דיגיטליים

קורסים דיגיטליים בתחומי אסטרטגיות למידה והפרעות קשב

הקורס המלא לאסטרטגיות למידה עלה לאתר

צפייה ללא עלות – מיני קורס המסביר מה המרכיבים לשיפור ההבנה, הזיכרון והשליפה של כל ידע שנלמד.